Bas Verweij (Interaction Designer & Charing X) over muziekeducatie

Bas Verweij is interaction designer en freelance conceptueel ontwerper op het gebied van kunst, media en technologie. Hij speelt al 20 jaar gitaar, waarvan 15  jaar elektrisch. Eind jaren negentig maakte hij deel uit van de succesvolle studentenband Charing X waarmee hij in een aantal van de mooiste zalen van Nederland speelde.

Welke muziekeducatie heb je zelf genoten? (en heb je ervan genoten?)

Van mijn achtste tot mijn elfde jaar had ik les op de Spaanse of klassieke gitaar. Dat was in den beginne leuk, maar werd al snel saai. Het sprak mij niet meer tot de verbeelding.

Van mijn vijftiende tot mijn achttiende had ik les op de elektrisch gitaar bij een privé docent waarbij de focus lag op het luisteren met je oren en improviseren. Niks tabs, niks noten! Gewoon luisteren, desnoods op halve snelheid om er achter te komen wat er precies gebeurt.

Waar moet volgens jou het accent op liggen bij muziekeducatie?

Alles begint bij het gehoor, als je niet hoort wat je doet, kun je niet voelen, niet samen spelen, niet performen… Zelfs air-guitar spelen is onmogelijk als je niet luistert! Goed luisteren is goed ‘openen’ en als je open bent, komt gevoel en samenspel vanzelf.

Performance is een ondergeschoven kindje, maar zeer belangrijk. Door alleen op de intentie te letten, door je lichaam in de strijd te gooien, bundel je al die energie en intentie, die je vervolgens naar je gitaar, je vingers, je gedachten, je gevoel kan sturen. Dit kan heel geforceerd door een ventilator voor je te plaatsen en een cape aan te trekken (Vai-style), of heel subtiel door helemaal in de sfeer te gaan hangen. Door je ogen te sluiten en je gitaar te vergeten en gewoon te schilderen (Gilmour, Greenwoud etc).

Je kunt zelfs een halve toon te hoog of te laag spelen, of te proberen vanuit zo min mogelijk structuur te spelen. Je kunt er echt mee wegkomen doordat je het vanuit je tenen laat komen. Door stoïcijns en onverstoord door te spelen, blijft alleen de intentie over en dat is een van de krachtigste dingen. Adrian Belew is een goed voorbeeld van iemand die hier koning in is.

Welke rol denk je dat nieuwe media (internet, iPod, gsm, games) kunnen vervullen bij muziekeducatie?

Bomen, bos, niet meer zien… Het is een gevaar dat op de loer ligt. Persoonlijk geloof ik heel sterk in het belang van een leraar die je op weg helpt. Voor sommigen is 3 maanden ‘genoeg’ om alleen verder te gaan, sommigen houden het 10 jaar vol. Een leraar inspireert, schopt je in een bepaalde richting. De docent kiest een vorm, het ligt aan de leerling of het werkt of niet. Er moet een soort magie zijn tussen docent, leerling en methode. Er is geen absolute waarheid of één juiste richting…

Zelf ben ik optimistisch over bijvoorbeeld Guitar Hero. Als je het speelt, zit je midden in de muziek. Het forceert je om te luisteren. Het is niet zaligmakend, deze structuur moet ook zeker losgelaten worden, maar voor het oefenen van techniek is er geen betere methode, binnen een dergelijk spel voelt het alsof het vanzelf gaat. Er is geen moeten van de baas, alleen maar spelen en willen winnen vanuit jezelf.

6 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Aalberts (EHPO), Martijn Crama (Music United), Peter Visser (Bettie Serveert), Bas Verweij (Interaction Designer & Charing X), Jelle Paulusma (Paulusma en ex-Daryll-Ann), Lourens van Haaften (People You Know, ex-Van […]

  2. […] Martijn Crama (Music United) over muziekeducatie Peter Visser (Bettie Serveert) over muziekeducatie Bas Verweij (Interaction Designer & Charing X) over muziekeducatie Jelle Paulusma (Paulusma en ex-Daryll-Ann) over muziekeducatie Lourens van Haaften (People You […]

  3. […] Martijn Crama (Music United) over muziekeducatie Peter Visser (Bettie Serveert) over muziekeducatie Bas Verweij (Interaction Designer & Charing X) over muziekeducatie Jelle Paulusma (Paulusma en ex-Daryll-Ann) over muziekeducatie Lourens van Haaften (People You […]

  4. […] Martijn Crama (Music United) over muziekeducatie Peter Visser (Bettie Serveert) over muziekeducatie Bas Verweij (Interaction Designer & Charing X) over muziekeducatie Jelle Paulusma (Paulusma en ex-Daryll-Ann) over muziekeducatie Lourens van Haaften (People You […]

  5. […] in deze serie: Peter Visser (Bettie Serveert) over muziekeducatie Bas Verweij (Interaction Designer & Charing X) over muziekeducatie Jelle Paulusma (Paulusma en ex-Daryll-Ann) over muziekeducatie Lourens van Haaften (People You […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter op Mindnote Muzikantendag Menu: handige links voor muzikanten onder elkaar Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *