Dossier: Over Spelend Leren – Jantina Huizenga

Regelmatig bespreekt MindNote een boek, lezing of onderwerp met interessante en/of handige ideeën over muziek, edutainment en e-cultuur. Dit interview over de educatieve waarde van (video)games bestaat uit drie vragen en zal in een reeks met andere meningen op deze site online verschijnen. De serie is vergelijkbaar met het dossier Over Muziekeducatie waarin een beeld wordt geschetst van iemands visie op muziekeducatie. Ter inspiratie voor dit dossier over Spelend Leren, plaatste ik hier een inleiding van een paper die ik 2008 schreef voor mijn master aan de UU.

Jantina Huizenga is promovenda game-based learning bij de Universiteit van Amsterdam.

Welke games speel je zelf graag of heb je gespeeld en wat heb je daar eventueel van geleerd?

“Vroeger speelde ik onder andere vaak de spellen Mario Brothers, Tetris en Lemmings. Strategie- en adventurespellen vind ik het leukst en ben niet zo van de shooters. Uitzoeken hoe een spel werkt vind ik het leukste onderdeel. Met het spel Lemmings bijvoorbeeld vond ik het een uitdaging om te bedenken hoe ik de lemmings naar het volgende level kon krijgen. Na dat uitgevonden te hebben, was het best saai om de benodigde acties uit te voeren en te wachten tot alle Lemmings bij de uitgang waren en het poortje door gewandeld.

Tegenwoordig kom ik amper toe aan het spelen van spellen. Op vakantie gaat mijn Nintendo mee. Met “My Spanish Coach” probeer ik mijn Spaanse vocabulaire te vergroten. Het is alleen een Engelstalig ‘spel’ en dat is onhandig als je soms het Engelse woord niet kent en dan daarvan de Spaanse vertaling moet leren. “

Waar moet volgens jou het accent op liggen bij de (mogelijke) inzet van games voor educatieve doeleinden?

Bij de inzet van games voor educatieve doeleinden zou het accent moeten liggen op leren, dat is het doel. Maar “fun” is hierbij minstens zo belangrijk. Een van de kwaliteiten van games is dat ze een leerling kunnen boeien, in een staat van “flow” kunnen brengen. Het is jammer dat educatieve games vaak nog niet in staat zijn optimaal gebruik te maken van dit mooie kenmerk van games.

Welke obstakels zouden er nog weggenomen moeten worden om games in de toekomst voor educatieve doeleinden in te zetten?

Er zouden betere educatieve games moeten komen en het zou gemakkelijker moeten worden een game tijdens de les te spelen. Van een commerciële game kan ook veel geleerd worden. Veel games vragen meer tijd dan er beschikbaar is binnen een les. Omdat games de potentie hebben om over meerdere vakken tegelijk te leren zou het mooi zijn als docenten van verschillende secties samenwerken en een game vakoverstijgend ingezet kan worden. Dan hoeft de tijd om de game te spelen ook niet van 1 vak te komen. Een ander belangrijk obstakel is de visie dat leerlingen alleen maar achter een computer gezet hoeven te worden om te leren van gamen. De rol van de docent is heel belangrijk bij wat een leerling van een game leert, bij de ene game meer dan bij de andere.

Eerder in deze serie Over Spelend Leren:

René Glas (UvA)

Antoine van den Beemt (Fontys)

* Mike Hendrixen(Codemasters)

* David Nieborg (UvA)

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Dossier: Over Spelend Leren – Jantina Huizenga […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een antwoord achter aan Vijf visies op Spelend Leren Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.