Over de evolutie van gitaarlessen

Afgelopen week studeerde ik voor een aanstaand optreden met een nieuwe coverband een aantal nummers in, waaronder de klassieke solo Time van Pink Floyd. Ik dacht: ‘Laat ik nog eens kijken wat er zoal op YouTube staat’ en vond een prima video (zie onder) met een aantal kleine foutjes, maar die me verder goed op weg hielp bij het instuderen. Dat was een aantal jaren terug wel anders.

Audio

In eerste instantie, zo’n tien jaar geleden, zocht ik lange solo’s altijd uit op het gehoor, noot voor noot. Ik kan zelfs nog meepraten over het cassettebandjetijdperk van play-stop-terugspoelen-play-stop etc. Naarmate de technologie evolueerde, kwamen er allerlei handige programma’s – ‘slowdowners’ – die de toonhoogte van een nummer gelijk hielden, maar het tempo wel vertraagden.

Tabulatuur

Rond diezelfde periode ontstonden ook de eerste tabulatuursites met van die transcripties met het lettertype Courier New, omdat de breedte van ieder teken hierbij gelijk bleef en de tab er netjes uitzag. Ik was nooit zo’n fan van die sites, omdat de kwaliteit van de transcripties veel te wensen overliet. Ik begreep best dat voor beginnende gitaristen die geen geld uit konden/wilden geven aan lessen, dit prima gratis startpunten waren om gitaar te leren spelen. Voor mijn eigen lessen schreef ik liever zelf een transcriptie waarbij wel maatstrepen, de juiste akkoorden, de achterliggende toonladder etc vermeld werden. De laatste jaren is de kwaliteit van bepaalde tabulatuursites enorm verbeterd en durf ik deze best aan te raden aan mijn leerlingen. Daarnaast realiseer ik me tegenwoordig dat kwalitatief mindere tabs ook een didactisch voordeel hebben, aangezien de leerling zo zelf of m.b.v. de docent de fouten eruit kan halen.

Video

In 2005 begon ik met mijn eerste Apple iBook zelf korte video’s op te nemen en publiceerde deze voor mijn leerlingen op een eigen (iWeb) site. Pionierswerk voor die tijd, zeker in Nederland. Voor mijn leerlingen was dat luxe, omdat ze nu een langzame lesvideo hadden én een uitgeschreven corresponderende tabulatuur. Net als ik zijn er vervolgens honderden en later miljoenen gitaristen wereldwijd hetzelfde gaan doen met als gevolg een bak vol amateurvideo’s van bekende nummers en solo’s. In eerste instantie varieerde de kwaliteit – net als bij de eerste tabulatuursites – van matig tot slecht, maar inmiddels zijn er ook steeds meer goeie lesvideo’s te vinden op YouTube. Het gevolg is dat ik voor mijn eigen lessen nu geen video’s meer inspeel om ze vervolgens op mijn site te zetten. Ik vervul nu meer de rol van een curator door ze te wijzen op een goeie video ergens op internet, of ik laat ze in de les ter plekke met hun telefoon een video maken van mijn langzaam gespeelde voorbeeld.

Er is dus veel verbeterd in de afgelopen jaren en leergierige muzikanten leven nu dus in het perfecte tijdperk om een instrument te leren spelen. Ondanks wat kleine foutjes hier en daar, hielp onderstaande video van Time mij in ieder geval sneller dan tien jaar geleden, om de solo in te studeren. En zoals ik al eerder zei, waren juist de kleine foutjes in de video leerzaam, omdat daardoor het gehoor wordt getraind en je extra goed gaat luisteren naar het origineel.

Eerder in deze serie over muziekeducatie:
Pim van de Werken (producer en muzikant) over muziekeducatie
Marco Kalnenek (labeleigenaar en toetsenist) over muziekeducatie
Die discussie over geschoolde vs ongeschoolde muzikanten…
Niels Aalberts (EHPO) over muziekeducatie
Martijn Crama (Music United) over muziekeducatie
Peter Visser (Bettie Serveert) over muziekeducatie
Bas Verweij (Interaction Designer & Charing X) over muziekeducatie
Jelle Paulusma (Paulusma en ex-Daryll-Ann) over muziekeducatie
Lourens van Haaften (People You Know, ex-Van Katoen) over muziekeducatie
Danny La Haye (Giovanca) over muziekeducatie
Evert Zeevalkink (professioneel gitarist) over muziekeducatie
Eelco Topper (o.a. Knobsticker/Kyteman/Giovanca) over muziekeducatie
Jelmer Gussinklo (3FM) over muziekeducatie
Vedran Mircetic (De Staat) over Muziekeducatie
4 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Haagsman (The Tunes) over muziekeducatie Iris van de Kamp (onderwijskundige) over muziekeducatie Over de evolutie van gitaarlessen Pim van de Werken (producer en muzikant) over muziekeducatie Marco Kalnenek (labeleigenaar en […]

  2. […] en welke rol nieuwe media daarbij kunnen spelen. Soms geef ik zelf ook mijn mening, bijvoorbeeld Over de evolutie van gitaarlessen of over Die discussie over geschoolde vs ongeschoolde […]

  3. […] in deze serie: Iris van de Kamp (onderwijskundige) over muziekeducatie Over de evolutie van gitaarlessen Pim van de Werken (producer en muzikant) over muziekeducatie Marco Kalnenek (labeleigenaar en […]

  4. […] de site van Mindnote vind je niet alleen een column over de evolutie van gitaarles (o.m. over de opkomst van […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een antwoord achter aan Over de evolutie van gitaarles « Kenniscentrum muziekdidactiek Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.