Bloggen is… Onderzoek, publiciteit en acquisitie

Afgelopen week werd ik weer een aantal maal benaderd door mensen die ik nog nooit of nauwelijks gesproken heb om nieuwe presentaties te geven. Aangezien ik hen niet zelf heb benaderd, ben ik ervan overtuigd dat het door mijn weblog en de promotie ervan via Twitter komt. Al nadenkend over wat mijn blog nu precies inhoudt, kwam ik tot de volgende drie punten.

1. Onderzoek
Dagelijkse bloggen – behalve in het weekend, want dan speel ik o.a. gitaar 🙂 – vergt niet alleen uithoudingsvermogen en een ijzeren discipline, maar ook een constante speurneus. Hierdoor dwing ik mijzelf om op de hoogte te blijven van voor mij relevante ontwikkelingen op het gebied van muziek, edutainment en ecultuur. Ondanks dat het mij dus inderdaad enigszins tijd en moeite kost om telkens interessante nieuwtjes op een nette overzichtelijke manier online te zetten, is het voor mij meteen een overzichtelijke manier om de laatste nieuwe media ontwikkelingen bij te houden. In mijn vakgebied echt een must.

2. Publiciteit

Daarnaast werk ik langzaam, maar gestaag aan een groeiende database met voor mij én voor mijn (toekomstige) klanten of opdrachtgevers interessante weetjes, tips en relevante interviews. Hierdoor kunnen klanten na afloop van een workshop nog eens rustig de besproken voorbeelden nalezen en tevens vergelijkbare blogposts lezen. Wanneer zij dit interessante genoeg vinden, zullen ze hun collegae of vrienden wellicht ook een link van de pagina sturen. Gratis PR.
3. Acquisitie

Naast bestaande contacten, raken dus ook steeds meer voor mij onbekende mensen bekend met mijn blog en daardoor dus met mijn expertise. Op basis hiervan nemen zij blijkbaar dus de moeite om contact met mij op te nemen voor een eerste gesprek over mogelijk toekomstige samenwerking. Ik zeg dus (nog) niet dat bloggen je altijd aan een opdracht of een baan helpt, maar je hebt een goeie kans om ergens met één voet binnen te komen. Vervolgens is het uiteraard aan jezelf om te laten zien dat wat je op je blog verkondigt, ook in echte leven relevant kan zijn.

3 antwoorden
  1. John Valk
    John Valk zegt:

    helemaal mee eens. Ik denk wel dat er een verschuiving plaats aan het vinden is als het gaat om het zoeken naar bestaand nieuws, bestaande informatie. Daar was tot voorkort de weg via de geijkte zoekmachines/rss/nieuwsbrief naar blogs, websites het meest voor de hand liggend. Twitter heeft zich nu in dat pad genesteld en ook facebook en andere sociale media. Ik denk wel dat het verzamelen van en het verwijzen naar bestaande informatie op je blog en door twitter deels is overgenomen. Maar je hebt altijd nog een plek, cq blog/website nodig waar je de informatie, waarnaar verwezen wordt, kwijt kunt en dat vergt meer dan de 140 beschikbare posities op twitter. Dat zal misschien denk ik wat meer eigen nieuws moeten zijn om je blog interessant te houden

    Beantwoorden
  2. Meindert
    Meindert zegt:

    Hoi John,

    ik ben helemaal met je eens dat Twitter deels de functie van zoekmachine/rss/nieuwsbrief heeft overgenomen en dat een site/blog nog steeds nuttig is voor achtergronden, duiding en verzameling.

    Mijn TED-tips zijn wat mij betreft een mooi voorbeeld van informatie die voor mij relevant is (over muziek, edutainment en ecultuur) en waarmee ik niet alleen wekelijks een bepaald publiek bedien dat hierin ook geïnteresseerd is, maar ik leg ook een waardevolle collectie aan waardoor mijn blog een selectie functie krijgt voor de oneindige interessante video’s op het hele web.

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] zien wat zij aan kennis hebben en via het web vergaren. Meindert Bussink schrijft in zijn artikel “Bloggen is…” over wat bloggen hem nog elke dag brengt. En hij is daarin heus de enige niet. Bloggen is […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een antwoord achter aan Meindert Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.