TED-tip #49 Sugata Mitra over leren in groepen

Iedere maandag tipt Mindnote een TED-presentatie met interessante en/of handige ideeën over muziek, edutainment en e-cultuur. Tijdens deze jaarlijkse conferenties houden allerhande invloedrijke denkers een lezing van maximaal twintig minuten over hun eigen expertise. Deze voordrachten staan allemaal online en gaan in eerste instantie over technologie, entertainment en design (TED), maar gaan steeds vaker ook over wetenschap, kunst, economie en maatschappelijke onderwerpen.

Educatiewetenschapper Sugata Mitra, verbonden aan de Universiteit van Newcastle, houdt zich bezig met de vraag waarom de beste docenten en scholen niet daar zijn waar ze het meest nodig zijn. Bij allerlei experimenten van New Delhi tot Zuid Afrika en Italië heeft hij jonge kinderen toegang gegeven tot het internet en hen zelf groepsgewijs problemen laten oplossen. De resultaten zijn revolutionair en zouden de manier waarop wij denken over educatie wel eens grondig kunnen veranderen.

In 1999 startte Sugata Mitra met een aantal collega’s het “Hole in the Wall” project in een sloppenwijk in New Delhi. Hij installeerde een PC met internetverbinding en ging weer weg. Via de verborgen camera die hij daar eveneens achterliet, zag hij hoe de kinderen met de computer speelden, bepaalde handelingen leerden en vervolgens elkaar leerden hoe de PC werkt. Hiermee wil Mirta illustreren dat zelfs met de afwezigheid van een docent er een leeromgeving kan ontstaan waarbij nieuwsgierigheid samenwerken grote drijfveren zijn: ‘Education is a self organising system, where learning is an emergent phenomenon..’

 

Eerdere TED-tips:
Liz Coleman over hervormingen in de geesteswetenschappen
Jesse Schell over het aanstaande game-tijdperk
Rob Wijnberg over een raam naar de wereld
Amber Case over de mens als cyborg
Jake Shimabukuro speelt Bohemian Rhapsody op Ukelele (!)
Ali Carr-Chellman over jongens, games en leren
Daniel Floyd over Tangential Learning
Cameron Herold over kinder-entrepreneurs
De fingerstyle van Kaki King
Diana Laufenberg over het leren van fouten
Richard Baraniuk over leren via Open Source
Ze Frank’s participatie game-universum
Jason Fried: Efficiënter werken zonder M & M’s
Seth Priebatsch over een spel-laag over de echte wereld
Tom Chatfield over hoe games het brein belonen
De viool-loops van Andrew Bird
Ken Robinson over nieuw educatie paradigma
Chris Anderson over educatieve video’s
Lalitesh Katragadda over Google Map Maker
Ken Robinson over educatie en creativiteit
Bob Ostertag bij STEIM
Ethan Zuckerman over imaginair mondiaal burgerschap
David Byrne over architectuur en muziek
‘When ideas have sex’. Matt Ridley over de uitwisseling van ideeën
Jason Fried over time management en efficiënt werken
Pamelia Kurstin bespeelt en vertelt over de theremin
Charles Leadbeater over educatie innovatie in sloppenwijken
Lawrence Lessig over vrijheid in onze remixcultuur
John Underkoffler over ‘user interface’ en handschoenen
Adam Sadowsky over het maken van een videoclip
Bobby McFerrin over publieksparticipatie en universele muzikaliteit
* Tim Brown over creatief denken en spel
Mihaly Csikszentmihalyi over creativiteit, voldoening en ‘flow’
Nicholas Carr over het tijdperk van The Cloud
Tim O’Reilly over The Internet of Things
Clay Shirky over hoe social media historie kunnen schrijven
Jane McGonigal over een betere wereld door te gamen
Nicholas Negroponte over computers, educatie en mondiale ontwikkeling
Matt Mason over het Piratendilemma
Mediaorakel Marshall McLuhan uit de jaren ‘60
Seth Godin over de kracht van ’stammen’
Larry Lessig over wetgeving die creativiteit verstikt
Evan Williams over het luisteren naar Twitter-gebruikers
Henry Jenkins: Convergence Culture
Tod Machover: Playing the music in your head
Charles Leadbeater: The rise of the amateur professional
Yochai Benkler: Open-source economics
Howard Rheingold: Way-new collaboration

 

4 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Merrill over ‘computerkoekjes’ Siftables * David Perry en de volgende generatie games * Sugata Mitra over leren in groepen * Liz Coleman over hervormingen in de geesteswetenschappen * Jesse Schell over het aanstaande […]

  2. […] Merrill over ‘computerkoekjes’ Siftables * David Perry en de volgende generatie games * Sugata Mitra over leren in groepen * Liz Coleman over hervormingen in de geesteswetenschappen * Jesse Schell over het aanstaande […]

  3. […] Merrill over ‘computerkoekjes’ Siftables * David Perry en de volgende generatie games * Sugata Mitra over leren in groepen * Liz Coleman over hervormingen in de geesteswetenschappen * Jesse Schell over het aanstaande […]

  4. […] Eerdere TED-tips: * Sugata Mitra over leren in groepen * Liz Coleman over hervormingen in de geesteswetenschappen * Jesse Schell over het aanstaande […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter op TED-tip #54 Simon Sinek over mensen laten geloven waarin jij gelooft Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *