TED-tip #55 Chris Anderson over de ontwikkeling van technologie

Iedere maandag tipt Mindnote een TED-presentatie met interessante en/of handige ideeën over muziek, edutainment en e-cultuur. Tijdens deze jaarlijkse conferenties houden allerhande invloedrijke denkers een lezing van maximaal twintig minuten over hun eigen expertise. Deze voordrachten staan allemaal online en gaan in eerste instantie over technologie, entertainment en design (TED), maar gaan steeds vaker ook over wetenschap, kunst, economie en maatschappelijke onderwerpen.

Deze week een hedendaagse klassieker. De Amerikaanse natuurkundige Chris Anderson is de hoofdredacteur van WIRED en werkte eerder bij de technologie- en zakenafdeling van het blad The Economist; overigens niet te verwarren met die andere Chris Anderson, curator van TED.  Anderson is bekend geworden met de term Long Tail waarmee hij de strategie om zoveel mogelijk kleine eenheden te verkopen beschrijft: het artikel uit 2004 werd uiteindelijk de bestseller The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More.

In onderstaande enigszins gedateerde presentatie uit 2007, maar desalniettemin relevant en interessant, deelt  Anderson zijn perspectief op de ontwikkelingen van technologie . Alle technologieën maken volgens hem namelijk vier fases mee en iedere fase kan gezien worden als een botsing met een andere technologie. Deze botsing zorgt voor een verandering van de technologie zelf en het effect op de wereld. Eerst moet een technologie een bepaalde kritieke prijs bereiken en daarna een kritieke massa. Vervolgens beïnvloedt die technologie een andere technologie en wordt zelf langzamerhand (bijna) gratis.

Met een groeiende mobiele markt, waarbij steeds meer technologieën samenkomen in één apparaat, is het wel interessant of je af te vragen wat de definitie van ‘een technologie’ nog precies is en of deze vier fases van Anderson nog steeds wel van toepassing zijn.

Eerdere TED-tips:
Simon Sinek over mensen laten geloven waarin jij gelooft
Dan Pink over autonomie, beheersing en doelen
* Stuart Brown over ons oerinstinct spel
David Merrill over ‘computerkoekjes’ Siftables
David Perry en de volgende generatie games
Sugata Mitra over leren in groepen
Liz Coleman over hervormingen in de geesteswetenschappen
Jesse Schell over het aanstaande game-tijdperk
Rob Wijnberg over een raam naar de wereld
Amber Case over de mens als cyborg
Jake Shimabukuro speelt Bohemian Rhapsody op Ukelele (!)
Ali Carr-Chellman over jongens, games en leren
Daniel Floyd over Tangential Learning
Cameron Herold over kinder-entrepreneurs
De fingerstyle van Kaki King
Diana Laufenberg over het leren van fouten
Richard Baraniuk over leren via Open Source
Ze Frank’s participatie game-universum
Jason Fried: Efficiënter werken zonder M & M’s
Seth Priebatsch over een spel-laag over de echte wereld
Tom Chatfield over hoe games het brein belonen
De viool-loops van Andrew Bird
Ken Robinson over nieuw educatie paradigma
Chris Anderson over educatieve video’s
Lalitesh Katragadda over Google Map Maker
Ken Robinson over educatie en creativiteit
Bob Ostertag bij STEIM
Ethan Zuckerman over imaginair mondiaal burgerschap
David Byrne over architectuur en muziek
‘When ideas have sex’. Matt Ridley over de uitwisseling van ideeën
Jason Fried over time management en efficiënt werken
Pamelia Kurstin bespeelt en vertelt over de theremin
Charles Leadbeater over educatie innovatie in sloppenwijken
Lawrence Lessig over vrijheid in onze remixcultuur
John Underkoffler over ‘user interface’ en handschoenen
Adam Sadowsky over het maken van een videoclip
Bobby McFerrin over publieksparticipatie en universele muzikaliteit
* Tim Brown over creatief denken en spel
Mihaly Csikszentmihalyi over creativiteit, voldoening en ‘flow’
Nicholas Carr over het tijdperk van The Cloud
Tim O’Reilly over The Internet of Things
Clay Shirky over hoe social media historie kunnen schrijven
Jane McGonigal over een betere wereld door te gamen
Nicholas Negroponte over computers, educatie en mondiale ontwikkeling
Matt Mason over het Piratendilemma
Mediaorakel Marshall McLuhan uit de jaren ‘60
Seth Godin over de kracht van ’stammen’
Larry Lessig over wetgeving die creativiteit verstikt
Evan Williams over het luisteren naar Twitter-gebruikers
Henry Jenkins: Convergence Culture
Tod Machover: Playing the music in your head
Charles Leadbeater: The rise of the amateur professional
Yochai Benkler: Open-source economics
Howard Rheingold: Way-new collaboration

 

 

5 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] over open hardware technologie en DIY cultuur * Daniel Floyd over de kansen van gamification * Chris Anderson over de ontwikkeling van technologie * Simon Sinek over mensen laten geloven waarin jij gelooft * Dan Pink over autonomie, beheersing […]

  2. […] over open hardware technologie en DIY cultuur * Daniel Floyd over de kansen van gamification * Chris Anderson over de ontwikkeling van technologie * Simon Sinek over mensen laten geloven waarin jij gelooft * Dan Pink over autonomie, beheersing […]

  3. […] over open hardware technologie en DIY cultuur * Daniel Floyd over de kansen van gamification * Chris Anderson over de ontwikkeling van technologie * Simon Sinek over mensen laten geloven waarin jij gelooft * Dan Pink over autonomie, beheersing […]

  4. […] Floyd over de kansen van gamification * Chris Anderson over de ontwikkeling van technologie * Simon Sinek over mensen laten geloven waarin jij gelooft * Dan Pink over autonomie, beheersing […]

  5. […] Eerdere TED-tips: * Chris Anderson over de ontwikkeling van technologie * Simon Sinek over mensen laten geloven waarin jij gelooft * Dan Pink over autonomie, beheersing […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een antwoord achter aan TED-tip #60 Eli Pariser over het persoonlijke web en de ‘filter bubble’ Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.