Strategisch bloggen met… Marco Derksen (@marcoderksen)

Deze week staat Mindnote geheel in het teken van de waarde van bloggen. Naar aanleiding van mijn aanstaande masterclass op Nyenrode over strategisch bloggen, ben ik geïnteresseerd in de beweegredenen om te gaan bloggen van, en welke concrete resultaten er zijn behaald door, enkele sleutelfiguren in de Nederlandse blogosphere zoals Marco Derksen (Marketingfacts), Erwin Blom (Fast Moving Targets), Ernst-Jan Pfauth (nrc.next, The Next Web), Pascal Spelier (financieel blog Finno), Niels Aalberts (muziekblog EHPO) etc. 

Na een periode als wetenschappelijk medewerker in de scheikunde, begon Marco Derksen in 2005 voor zichzelf; mede ingegeven door te bloggen. Momenteel is hij CEO van Upstream en Marketingfacts en is daarnaast docent bij de HAN, bestuurslid van de VPRO en Luxor Live. Derksen runt zijn bureau met meer dan 10 medewerkers vanuit Arnhem en is eigenaar van meerdere blogs waaronder Marketingfacts, Arnhem Dichtbij en SportNext. De architectuur achter al deze blogs is van ExpressionEngine.

Derksen begon in 2002 met bloggen op mediafact.nl (de voorloper van marketingfacts.nl) met als doel een kennisbank over online marketing voor hem en zijn collega’s op te bouwen. In de beginperiode schreef hij vooral zelf de artikelen (ca. 5-10 blogs/dag) en inmiddels werken er meer dan 200 vrijwilligers die gezamenlijk 5-10 blogs/dag plaatsen. Derksen geeft toe dat deze wel een stuk inhoudelijker zijn dan de blogs uit de beginjaren. Met meer dan 150.000 unieke bezoekers per maand behoort Marketingfacts tot de top van de Nederlandse marketingwebsites.

Op de vraag waar volgens hem het accent bij bloggen op moet liggen, is Derksen kort: ‘Unieke content met passie geschreven’. Zijn gepassioneerde verhalen hebben hem veel opgeleverd. ‘Vanuit Marketingfacts is het bedrijf Upstream verder opgebouwd en inmiddels zijn er meerdere communityplatformen en een adviestak.’

Ik vroeg Derksen verder wat volgens hem de invloed is van technologische vernieuwingen op bloggen en wat dit betekent voor de blogger en de consument. Derksen ziet vanaf maart 2007 een significante verschuiving van discussies op blogs naar platformen als Twitter en Facebook, maar het bereik neemt echter nog wel steeds toe. Op de vraag welke tips Derksen aan potentiële bloggers zou willen meegeven en voor welke valkuilen hij hen zou kunnen behoeden, is hij eveneens kort: ‘Volg je hart, alles draait om passie!’

Morgen: Strategisch bloggen met… Ernst-Jan Pfauth.

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Presentaties/Workshops « Strategisch bloggen met… Marco Derksen (@marcoderksen) […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een antwoord achter aan Strategisch bloggen met… Ernst-Jan Pfauth (@ejpfauth) Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.