Ondernemen 2.0 – Amber Luttmer

In het dossier Ondernemen 2.0 interview ik ondernemers die digitale media inzetten bij hun bedrijfsvoering. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd in welke mate deze verschilt met de manier van ondernemen voor de komst van digitale media en welke verwachtingen er zijn voor de toekomst.

Landschapshistoricus Amber Luttmer ontwikkelde een grote passie voor de geschiedenis van groen erfgoed. Voor haar bedrijf TijdsLand richt zij zich ook steeds meer op architectuurgeschiedenis, monumentenzorg en de vaderlandse geschiedenis.

1. Op welke manier ondernam je je culturele activiteiten voor de komst van digitale media?

Ik ben nog niet zo lang bezig, dus ik ben ondernemer geworden middenin het tijdperk van de digitale media.

2. Hoe hebben digitale media de manier waarop jij je culturele activiteiten onderneemt veranderd en welke digitale media zijn daarbij het meest waardevol gebleken?

Ik heb nu waarschijnlijk mijn eerste opdracht binnen doordat ik op LinkedIn heb gereageerd op een oproep binnen de groep Erfgoed 2.0. Daar werd gevraagd naar erfgoeddeskundigen/landschappers/planologen voor een bepaald beleidsvraagstuk. Ik heb gemaild en kreeg vervolgens een offerteaanvraag binnen. Deze offerte heb ik nu samen met Arcadis opgepakt. Ook blijf ik via LinkedIn op de hoogte van ontwikkelingen en congressen & seminars. Ik doe mee aan discussies binnen de groep Erfgoed 2.0. Daar discussieer ik samen met vakgenoten over bijvoorbeeld de vraag waarom wenteltrappen in kerken en kastelen altijd rechtsom gebouwd zijn. Twitter is naast mijn website voor mij heel belangrijk. Het is het podium waar ik mijn bedrijf in de etalage zet. Via Twitter kun je spontaan inspringen op ideeën die geuit worden en bijvoorbeeld aanhaken bij een activiteit die op dat moment door mensen uit je netwerk opgezet wordt.  Zo beland je soms nog dezelfde dag bij een nieuw contact.

3. Welke huidige ontwikkelingen vind je positief/negatief en welke toepassingen zie je in de toekomst graag nog verder ontwikkeld worden?

Ik vind het positief dat door digitale media je netwerk explosief kan groeien en je op een snelle en toegankelijke manier verschillende mensen ontmoet. Het onderhouden van je eigen netwerk gaat een stuk makkelijker. Ik maak me wel zorgen over de privacy op internet. Zoals de berichten over toepassingen binnen Facebook die je gegevens zonder dat je het weet aan derden verkoopt. Je privéleven wordt steeds meer openbaar. Maar ik denk dat dat nauw samenhangt met de ontwikkeling dat zakelijk en persoonlijk steeds dichter bij elkaar komen. Ik ben er nog niet over uit of dat een positieve of negatieve ontwikkeling is. In het verleden werd er tijdens mijn werk in loondienst vaak op gehamerd dat je je privéleven buiten je werk moet houden. Dat is voor ZZP-ers die vol gebruik maken van sociale media inmiddels bijna onmogelijk geworden. Dus dat geeft mij ook te denken. Moet ik mijn bedrijfje verder personaliseren en me wellicht op Twitter gaan profileren als gekscherend gezegd het ‘Landschapsmeisje’ of mijn persoonlijke en zakelijke account gescheiden houden? Ik hoop dat digitale media inclusief sociale media communicatie blijvend vergemakkelijkt en dat door toedoen van deze media de verschillende vakgebieden op het gebied van cultuur nog meer gaan samenwerken. Ik doel dan op de vrije kunsten tot en met het onroerend erfgoed.

Wil jij ook je verhaal delen over hoe digitale media jouw manieren van ondernemen hebben veranderd? Vul dan deze drie vragen van dit formulier in.

4 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] « Ondernemen 2.0 – Amber Luttmer Tooltip #42 Kitara. Voor de postmoderne gitarist… […]

  2. […] verschenen: Cultureel ondernemen 2.0 – Caroline Helversteijn Cultureel ondernemen 2.0 – Amber Luttmer Deel deze pagina via onderstaande […]

  3. […] Muziek 2.0 « Cultureel ondernemen 2.0 – Amber Luttmer […]

  4. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door TijdsLand en Niels Klaasen, Meindert Bussink. Meindert Bussink heeft gezegd: Mindnote | Cultureel ondernemen 2.0 – Amber Luttmer @amberluttmer http://bit.ly/f3Vgpq […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *