Een avondje ‘crowdstormen’ bij de Social Media Club 073

Gisterenavond bracht ik een bezoekje aan de Social Media Club in ‘s Hertogenbosch. Maandelijks worden daar bijeenkomsten georganiseerd om inzichten en kennis over social media met elkaar te delen. Naast de voordrachten van enkele sprekers, werd gisteren voor het eerst ook het publiek zelf aan het werk gezet om voor een goed doel een social media campagne te bedenken.

Na binnenkomst vertelt de manager marketing en communicatie van de Rabobank Tanja Kliphuis (@Klipje) meer over de collectieve brainstorm die we later die avond met de aanwezige honderdvijftig man voor het goede doel Special Olympics gaan houden. Door deze crowdsourced brainstorm, ofwel crowdstorm, gaat Special Olympics aan het eind van de avond met een flink aantal ideeën naar huis. Na afloop wordt het publiek ook nog gevraagd om een kleine financiële bijdrage te leveren voor de gesponsorde drankjes. De opbrengst daarvan gaat eveneens richting Special Olympics, waardoor zij naast alle ideeën uit de brainstorm, ook nog met een aardige duit naar huis gaan.

Daaraan voorafgaand werd het publiek getrakteerd op een presentatie van Maarten Korz (@korz), innovatiemanager binnen de afdeling ICT Beleid & Architectuur van de Rabobank. Hij is sterk betrokken bij de Social Media Strategie van de Rabobank, zowel centraal als decentraal, maar noemt zichzelf geen sociale media goeroe. In een flitsende prezi presentatie schetst Korz een korte historie van de online initiatieven van de coöperatieve bank; die zich door zijn organisatie structuur trouwens perfect voor sociale media leent, weet Korz.

Zo initieerde de Rabobank twee jaar voordat ze in 1996 als eerste Nederlandse bank online verscheen met een eigen site, in 1994 al Tref.nl. Nadat in 1997 het Seniorweb een succesvol experiment bleek, werd door ene Mr Greco in 2005 een Rabobank-pagina gemaakt op het sociale netwerk Hyves. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld de muziekwereld, liet de Rabobank deze ‘fan‘ zijn gang gaan en begon in 2008 haar eigen merk-pagina.

Vanaf 2007 begeeft de bank zich onder het motte van ‘launch and learn’ steeds vaker op websites van derden. Veel sites werden in eerste instantie vooral getest en een flink aantal daarvan zijn uiteindelijk ook weer gestopt. De belangrijkste afwegingen hierbij waren volgens Korz om als bank vooral aanwezig te zijn op de plekken waar de klanten ook zijn. In diezelfde periode begint de bank zich ook te verdiepen in het doelbewust activeren van de massa: crowdsourcing. Eerst door bepaalde widgets in verschillende communities te plaatsen en later door bijvoorbeeld crowdfunding initiatieven zoals Battle of Concepts uit 2008 (lees hier eventueel mijn verslag van het ABN-AMRO seminar over crowdfunding of mijn artikel over het crowdfunden van cultuur).

In datzelfde jaar wordt er ook een account aangemaakt bij weer een nieuw sociaal netwerk: Twitter. In de maanden die volgen is er geruime tijd slechts ‘Welkom followers bij de Rabobank’ te zien, terwijl het aantal volgers al wel gestaag groeit. Er wordt in eerste instantie vooral gezonden naar de lezers vertelt Korz en pas later ontstond er meer interactie met het publiek.

Wanneer Korz na afloop van zijn verhaal een lastige vraag krijgt over cijfers en de effectiviteit van de verschillende initiatieven, kan hij hier helaas niet op antwoorden. “Ik ben geen econoom, maar een psycholoog en communicatieman”. “Alle handelingen zijn zonder echte visie verricht, maar telkens werd de klant opgezocht en probeerde de bank dichtbij zichzelf te blijven” herinnert hij zich. Binnenkort zal er echter wel een sociale media visie van de bank verschijnen.

Dat je als gerenommeerde bank zo op je gevoel en zonder cijfers te werk gaat, verbaast mij wel enigszins. Van het launch and learn principe ben ik ook zeker een voorstander, maar bepaalde lopende zaken monitoren en stilstaan bij het iteratieve proces, lijkt me zeker voor een bank toch wel op z’n plek. Leuk en opmerkelijk aan de presentatie van Korz was de anekdote over zijn filmpje van de ontruiming van het station van ‘s Hertogenbosch die uiteindelijk diverse landelijke media haalde. Een mooi voorbeeld van het sneeuwbaleffect dat sociale media teweeg kan brengen. Ook gaf Korz de bezoekers alvast een korte blik op de toekomst door aan de bekende Hype Cycle van Gartner te refereren. Ergo sum, een leuke en leerzame avond die weer voor genoeg stof tot nadenken heeft gezorgd. Volgende keer gewoon in Mokum 🙂

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.