Ondernemen 2.0 – Jurian Rademaker

In het dossier Ondernemen 2.0 interview ik ondernemers die digitale media inzetten bij hun bedrijfsvoering. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd in welke mate deze verschilt met de manier van ondernemen voor de komst van digitale media en welke verwachtingen er zijn voor de toekomst.

Q-Concepts is een initiatief van Jurian Rademaker, oprichter en eigenaar van Linq Boats en is ontstaan vanuit de passie voor het ontwikkelen van innovatieve projecten in de zeilwereld. Het bedrijf komt nu met een zeilbuggy van de volgende generatie genaamd Aeronamics en werkt voor dit project samen met het Doetinchemse marktonderzoekbureau WPG Research. Co-creatie speelt hierbij een belangrijke rol en al enkele weken sparren ervaringsdeskundigen met potentiële gebruikers over een perfecte combinatie van gebruiksvriendelijkheid en prestatie. Op de site komen experts uit de zeilwereld en de uiteindelijke gebruikers samen. Via blogs komen verschillende onderwerpen aan bod, waaronder de gebruikte technieken en uitrusting van de zeilbuggy. Het idee is om een brug te slaan tussen de wensen en eisen van gebruikers en de technische haalbaarheid

1. Op welke manier ondernam je je activiteiten voor de komst van digitale media?

Voor de komst van online media, werd er gebruik gemaakt van focusgroepen, maar ook nu nog wel. In een focusgroep wordt een groep van ongeveer 15 mensen uitgebreid geïnterviewd en gaan de mensen met elkaar in discussie. Ons forum/blog kan daarom ook wel focusgroep 2.0 genoemd worden.

Meepraten gaat nu eenvoudig via Facebook of een zelf aangemaakt account. Via social media kanalen als Facebook en Twitter wordt aangekondigd welk onderwerp wanneer aan bod komt, zodat iedereen zich op een voor hem of haar interessant moment in de discussie kan mengen. Deze opties verkleinen de drempel om mee te doen aan een kwalitatief onderzoek. Hierdoor kunnen de deelnemers het ontwikkelingsproces van dichtbij meemaken, maar ze krijgen uiteindelijk ook de mogelijkheid om het eindresultaat uit te proberen.

2. Hoe hebben digitale media de manier waarop jij je culturele activiteiten onderneemt veranderd en welke digitale media zijn daarbij het meest waardevol gebleken?

De website is ontwikkeld met behulp van WordPress en is zeer geschikt voor een online platform. Door middel van een blog kan eenvoudig een onderwerp worden aangesneden en geïnteresseerden kunnen direct reageren. Naast de gebruikelijke social media kanalen, die worden gebruikt voor het contact en het contact houden met geïnteresseerden, is er nog een handige gratis tool: Mailchimp. Mailchimp is een dienst waarmee heel makkelijk enorm mooie nieuwsbrieven zijn te maken. Aeronamics stuurt hiermee bij het begin van een nieuw topic een nieuwsbrief naar iedereen die deze wil ontvangen. De kracht van Mailchimp zit hem ook in de analyses die zichtbaar zijn voor de zender. Hoeveel mensen (en wie) de nieuwsbrief hebben geopend, waar ze op hebben geklikt (en hoe vaak) en er is mooi weergegeven op een wereldkaart welke landen je hebt bereikt. Dit alles in overzichtelijke grafieken, handig!

3. Welke huidige ontwikkelingen vind je positief/negatief en welke toepassingen zie je in de toekomst graag nog verder ontwikkeld worden?

Toepassingen als WordPress en Mailchimp maken het eigenlijk voor iedereen mogelijk om op een professionele manier marketing/marktonderzoek uit te voeren op internet. Toch blijft het lastig mensen aan je te binden op het internet. Een ‘like’ op Facebook is snel gegeven, maar een reactie op een product kost uiteraard meer tijd en moeite. Nu is het zo dat dit voor bekende merken minder een probleem is. Als Coca-Cola op Facebook zet dat ze een nieuw cola flesje willen maken, zullen duizenden mensen actief meedenken. Maar bij kleinere, onbekendere bedrijven blijft dit lastiger. Hierbij is het belangrijk om het laagdrempelig te houden en niet te ingewikkelde vragen te stellen.

Wil jij ook je verhaal delen over hoe digitale media jouw manieren van ondernemen hebben veranderd? Vul dan deze drie vragen van dit formulier in.

Eerder verschenen:

Ondernemen 2.0 – Geert Schoonbeek de Vlaming
Ondernemen 2.0 – Caroline Helversteijn
Ondernemen 2.0 – Amber Luttme

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.