Dossier: Over Spelend Leren – Mike Hendrixen

Regelmatig bespreekt MindNote een boek, lezing of onderwerp met interessante en/of handige ideeën over muziek, edutainment en e-cultuur. Dit interview over de educatieve waarde van (video)games bestaat uit drie vragen en zal in een reeks met andere meningen op deze site online verschijnen. De serie is vergelijkbaar met het dossier Over Muziekeducatie waarin een beeld wordt geschetst van iemands visie op muziekeducatie. Ter inspiratie voor dit dossier over Spelend Leren, plaatste ik hier een inleiding van een paper die ik 2008 schreef voor mijn master aan de UU.

Mike Hendrixen is Marketing Director Central/North Region bij gameontwikkelaar Codemasters.

Welke games speel je zelf graag of heb je gespeeld en wat heb je daar eventueel van geleerd?

Ik speel vooral spellen met als primair doel vermaak. Het platform speelt niet echt een rol bij de keuze voor een game. Of het nou Plants vs. Zombies, DoodleJump en Bejewled is op de iPhone, of Uncharted 2, God of War 3 en Flower op de PlayStation 3. Snelle hapklare potjes die uitdagend, maar niet te moeilijk zijn waarbij de funfactor hoog is, vind ik het leukst om (regelmatig) te spelen. Naast het stimuleren van oog/hand coördinatie, leer ik niet veel van de spellen die ik speel. Met BrainTraining op de Nintendo DS, heb ik mijn hoofdrekenen wel weer wat opgefrist en door het drummen in Guitar Hero op de Xbox 360, kan ik eindelijk mijn voeten en handen onafhankelijk van elkaar een ritme laten ‘tikken’.

Waar moet volgens jou het accent op liggen bij de (mogelijke) inzet van games voor educatieve doeleinden?

Het accent moet liggen op de funfactor en op de uitdaging, maar tegelijkertijd moet het spel niet te moeilijk zijn om iemand iets bij te brengen. Als leerlingen het leuk vinden om iets te doen, krijgen ze de materie sneller onder de knie en als ze het sneller onder de knie krijgen, vinden ze het leuker om te leren. Deze balans is van essentieel belang bij educatieve games.

Welke obstakels zouden er nog weggenomen moeten worden om games in de toekomst voor educatieve doeleinden in te zetten?

De techniek speelt een grote rol: technische obstakels moeten worden weggenomen en ik denk ook dat het belangrijk is dat het ‘leren’ plaats onafhankelijk wordt. (Spelend) Leren moet dus niet alleen op een vaste plek achter een PC gebeuren, maar juist ook op hand-helds en andere mobiele platformen.

Eerder in deze serie Over Spelend Leren:
3 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] ‘Vet!’, zal een media-ongeletterde waarschijnlijk denken en ‘..hier is iemand lekker bezig geweest met Photoshop’ een mediawijs persoon. Beide gedachten zijn in dit geval verkeerd, want hier is gewoon een handige website voor namelijk lemmetweetthatforyou.com. Marketeer Mike Hendrixen (Vertigo6) wees mij gisteren deze website (en droeg trouwens in april 2010 al bij aan mijn dossier over Spelend Leren). […]

  2. […] Dossier: Over Spelend Leren – Mike Hendrixen […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *