Bas Trippe (Staton) over muziekeducatie

Foto Wolfensteijn

Bas Trippe speelt al achttien jaar toetsen en doet dat momenteel in de nu-soul rock/funk/band Staton. Ondanks hun korte bestaan speelde ze al in het voorprogramma van de Amerikaanse soulzanger Ryan Shaw en in de Freaknacht van Giel Beelen. Trippe geeft sinds vorig jaar ook zelf les aan de OpenMinded Muziekschool.

1. Welke muziekeducatie heb je zelf genoten? (en heb je ervan genoten?)

Van 1991 tot 1997 kreeg ik op de Muziekschool CVK in Sneek Algemene Muzikale Vorming van Michiel Merkies, van Ate Galema keyboardles en later van Michiel Merkies nog een popworkshop. Mijn ouders betaalden voor een heel jaar en ik moest best veel oefenen en vrije tijd opofferen om bij te blijven. Ik was erg zenuwachtig voor de les en wilde er eigenlijk het hele jaar al mee stoppen, maar dat mocht niet van mijn ouders, want die hadden tenslotte al voor een heel jaar betaald. Aan het eind van het jaar kreeg ik dan iets van een diploma en daar was ik dan weer zo blij mee, dat ik me gewoon weer inschreef voor het volgende jaar.

Daarna volgde ik aan de Muziekschool Muzehof in Zutphen tot 2002 keyboardles en bandoriëntatie van Rein de Jong en van Maria Jongstra stemoriëntatie. Dat was wel iets anders, daar kreeg ik meer op een piano manier les, wat vrijer en meer gebruik makend van akkoorden. Zo kon ik makkelijker met bandjes meespelen en zelfs een eigen band beginnen!

In 2008 zat ik een jaar op de Rockacademie in Tilburg en kreeg ik les in keyboards, muziektheorie, bandoriëntatie en vocals van veel verschillende docenten les zoals Johan Hendrikse (Charlie Dée), Will Maas (Ilse de Lange), Ronald Kool (o.a. Candy Dulfer, )Peter Bauwens, Peter Hermesdorf, Koen Lieckens (K’s Choice) en Nienke Paardekoper. Vorig jaar volgde ik ook nog bij Leoni Jansen een stagetraining.

2. Waar moet volgens jou het accent op liggen bij muziekeducatie?

Het accent moet wat mij betreft in eerste instantie liggen op de wens van de leerling. Als docent vind ik samenspel het meest belangrijkste, want muziek is een taal. Ik hoor van meerdere leerlingen en mensen om mij heen dat hun leven verruimd is sinds ze met anderen muziek kunnen maken.

3. Welke rol denk je dat nieuwe media (internet, iPod, gsm, games) kunnen vervullen bij muziekeducatie?

Het gaat een grote rol vervullen, mits het op een effeciënte manier wordt toegepast. Het begint bijvoorbeeld al met een app. om je gitaar te stemmen, maar het gaat ook een grotere rol spelen in het uitwisselen van muziek. Niet alleen geluid, maar ook instructie video’s, bladmuziek, vooraf opgenomen lessen enz..

Eerder in dit dossier:

Paul Diersen (Shaking Godspeed) over muziekeducatie
Anne Soldaat (Tim Knol en ex-Daryll-Ann) over muziekeducatie
Cas Hieltjes (Go Back To The Zoo) over muziekeducatie
Case Mayfield over muziekeducatie
Aram Haagsman (The Tunes) over muziekeducatie
Iris van de Kamp (onderwijskundige) over muziekeducatie
Over de evolutie van gitaarlessen
Pim van de Werken (producer en muzikant) over muziekeducatie
Marco Kalnenek (labeleigenaar en toetsenist) over muziekeducatie
Die discussie over geschoolde vs ongeschoolde muzikanten…
Niels Aalberts (EHPO) over muziekeducatie
Martijn Crama (Music United) over muziekeducatie
Peter Visser (Bettie Serveert) over muziekeducatie
Bas Verweij (Interaction Designer & Charing X) over muziekeducatie
Jelle Paulusma (Paulusma en ex-Daryll-Ann) over muziekeducatie
Lourens van Haaften (People You Know, ex-Van Katoen) over muziekeducatie
Danny La Haye (Giovanca) over muziekeducatie
Evert Zeevalkink (professioneel gitarist) over muziekeducatie
Eelco Topper (o.a. Knobsticker/Kyteman/Giovanca) over muziekeducatie
Jelmer Gussinklo (3FM) over muziekeducatie
Vedran Mircetic (De Staat) over Muziekeducatie

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *