Mindnote Bandtip #6 Hoe schrijf ik een nummer? Kopiëren, mixen, bewaren, weggooien, theorie, smeorie…

Regelmatig vragen allerlei bandjes aan mij wat je nu precies moet doen om bijvoorbeeld optredens te regelen, hoe je een persbericht of eigen nummer schrijft of hoe je nu echt een stap verder kunt komen en verder uit de buurt kunt spelen etc. De komende tijd zal ik met een aantal korte bandtips de fantasie van (jonge) bands proberen te prikkelen.

In de vorige bandtips keek ik eerst goed naar al bestaande nummers en hoe je deze bijvoorbeeld kunt ‘vertalen’ naar een voor jouw band geschikte versie: hoe arrangeer je een nummer? Hierbij kwamen zes punten aan bod: tempo, dynamiek, ritme en tonaliteit, harmonie en kakofonie. Met deze kennis in ons achterhoofd kunnen we een eerste stap zetten voor het schrijven van een eigen nummer.

Kopiëren, na-apen, mixen

Heb je al van bijvoorbeeld 10 nummers die je te gek vindt, de akkoorden en volgorden uitgeschreven? Onbewust leer je dan al heel veel over tempo, dynamiek, ritme en harmonie. Helemaal wanneer je zo’n nummer ook nog eens transponeert naar een andere toonsoort. Hierdoor kijk je namelijk meer op een meta-niveau naar de functie van een akkoord. Vervolgens kun je bewust of onbewust bepaalde onderdelen van zo’n nummer gebruiken voor een eigen idee. 🙂

Bewaren, weggooien, bewaren…: Meters maken

John Lennon zei ooit eens dat hij wel honderd nummers had geschreven, voordat hij Love Me Do schreef. Een van mijn mantra’s om gitaar te leren spelen – vooral meters maken – gaat in die zin dus ook wel aardig op voor het schrijven van nummers. Alle ideeën die je ooit al eens had voor een nummer, plus die onbewuste ‘inspiraties’ van andere nummers, zijn uiteindelijk losse bouwstenen voor je eerste echte pareltje. Rembrandt maakte toch ook eerst tientallen schetsen en studies voor een uiteindelijk schilderij? Een andere opmerking van John Lennon weet ik niet of ik die helemaal deel: ‘Ik schrijf nooit ideeën op. Als ik het niet kan onthouden, zal het wel geen goed idee zijn geweest’. Met mijn goudvissen-geheugen vind ik het opschrijven of opnemen van ideeën toch wel erg handig. 🙂

Eén gitaar..

Als je dan een aantal ideeën hebt uitgewerkt en eventueel via de computer aan elkaar hebt geplakt, probeer dan eens of het nummer ook overeind blijft als het door één instrument wordt gespeeld. Het opnemen van je ideeën en daar allerlei tweede en derde partijtjes bij bedenken kan heel leuk klinken, maar dan ben je eigenlijk alleen het arrangement aan het verrijken. Wat is de basiscompositie en de melodie? Hoe klinkt het nummer is zijn puurste vorm zonder al die lijntjes? Hoe zou jij bij een 3VOOR12 liftsessie de essentie van je nummer akoestisch te berde brengen? 🙂

Theorie, smeorie..

Er zijn geen echte regels hoe je een nummer schrijft. Wel is er natuurlijk de muziektheorie waar je gebruik van kunt maken; niet noodzakelijk maar wel verdraaid handig. Zo is het bijvoorbeeld best handig om te weten welke zeven akkoorden er volgens de toonladder zouden kunnen ‘passen’ in je nummer en welke akkoorden dus juist ‘spannend’ klinken omdat ze in een andere toonladder zitten. Verder is het bij het bedenken van een mooie melodielijn soms wel handig om even op zoek te gaan naar de terts van een akkoord, aangezien die noot redelijk vaak ‘golden’ is. Zeker wanneer je die noot bijvoorbeeld al op het akkoord ervoor inzet en dan op het volgende akkoord ‘oplost’ als de terts.

TIP. Bekijk ook eens de rubriek ‘Wat maakt dit een hit’ van Pim met leuke analyses van bekende nummers.

Mindnote Bandtip #5 Hoe arrangeer ik een nummer? Tonaliteit, harmonie en kakofonie
Mindnote Bandtip #4: Hoe arrangeer ik een nummer? Tempo, dynamiek en ritme.
Mindnote Bandtip #3 Hoe schrijf ik een persbericht?
Mindnote Bandtip #2 Hoe regel ik een optreden? (deel 2)
Mindnote Bandtip #1 Hoe regel ik een optreden? (deel 1)
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *