Strategisch bloggen met… Ernst-Jan Pfauth (@ejpfauth)

Foto Roger Cremers 

Deze week staat Mindnote geheel in het teken van de waarde van bloggen. Naar aanleiding van mijn aanstaande masterclass op Nyenrode over strategisch bloggen, ben ik geïnteresseerd in de beweegredenen om te gaan bloggen van, en welke concrete resultaten er zijn behaald door, enkele sleutelfiguren in de Nederlandse blogosphere zoals Marco Derksen (Marketingfacts), Erwin Blom (Fast Moving Targets), Ernst-Jan Pfauth (nrc.next, The Next Web), Pascal Spelier (financieel blog Finno), Niels Aalberts (muziekblog EHPO) etc. 

Ernst-Jan Pfauth is columnist bij nrc.next, blogger op pfauth.com, auteur van het Sex, Blogs Rock-‘n-roll en host van Literaturfest; een podcast over boeken.

Ik vroeg hem wanneer en waarom hij is begonnen met bloggen. Hij is hierover heel duidelijk, maar het antwoord komt me wel enigszins bekend voor. 🙂 “Dat is heel simpel. Omdat er geen enkele publicatiedrempel is. Met wat goede wil, keihard werken en geluk bouw je in een paar jaar je eigen publicatie op. Ik begon met bloggen in oktober 2006, als plek waar ik verslag kon doen van mijn stage bij de Verenigde Naties. Ik had eerst een krant aangeschreven, nrc.next, die weigerde, en toen dacht ik: ‘waarom begin ik niet gewoon zelf een publicatie?’ Mijn eerste blog was geboren, en vijf dagen later had ik een publiek van duizenden om dat ik een ruzie tussen MP Balkenende en Paul Witteman vastlegde. Toen dacht ik: ‘zo kan het dus ook’. Twee jaar later mailde nrc.next of ik misschien voor hen een blog mocht beginnen.”

Afin, tot zover zijn wellicht begrijpelijke knip-en-plak-antwoord. Waar moet volgens Pfauth het accent dan op liggen bij bloggen? “Op het toevoegen van waarde binnen je niche. Schrijf niet voor jezelf, schrijf voor een publiek.” Of ik het hiermee helemaal eens ben, weet ik niet. Ik zou eerder zeggen: ‘Schrijf voor jezelf, maar denk ook aan je publiek.’ Ik vraag me namelijk af of je het anders wel zo lang kunt volhouden als je alleen voor je publiek schrijft en niet voor jezelf. Waar we elkaar wel in vinden is de waarde van een autoriteit in een eigen niche en de ondernemende instelling daarbij. “Zorg dat ze binnen jouw niche niets meer hoeven te lezen behalve jouw blog, omdat jij ze zo goed gidst. Gedraag je als journalist en ondernemer tegelijkertijd.”

Wat heeft bloggen voor Pfauth nu eigenlijk concreet opgeleverd? Bijna zijn hele leven geeft hij grappend toe: “Alles, behalve m’n vriendin dan. Banen, een boek, spreekbeurten, etc. Ik heb nooit direct aan bloggen verdiend, altijd indirect.” Ik vroeg hem verder wat volgens hem de invloed is van technologische vernieuwingen op bloggen en wat dit betekent voor de blogger en de consument. Net als Marco Derksen van Marketingfacts wijst Pfauth op de groeiende invloed van sociale media: “Twitteren op twitter, vrienden bij Facebook, foto’s op Instagram en Pinterest, rebloggen bij Tumblr, muziek op Soundcloud en Spotify, etc. etc. etc.” Je moet daarbij wel goed naar jezelf kijken en kwaliteit leveren die deelbaar is: “Kies het platform dat bij je past, doe het daar goed, en gebruik je blog als platform, als online hub. Your little slice of digital heaven.”

Tot slot was benieuwd naar tips voor potentiële bloggers en voor welke valkuilen hij hen zou willen behoeden. Nu geen knip-en-plak-antwoord van een eerder interview, maar gewoon een linkje naar zijn eigen site met de Startgids. Logisch, deze bestaat namelijk uit een krachtige top 12 met slimme adviezen.

Morgen: Strategisch bloggen met… Erwin Blom

Eerder verschenen in het dossier Strategisch bloggen met…:

* Marco Derksen (Marketingfacts)

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Presentaties/Workshops « Strategisch bloggen met… Ernst-Jan Pfauth (@ejpfauth) […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.