Strategisch bloggen met… Erwin Blom (@erwblo)

Deze week staat Mindnote geheel in het teken van de waarde van bloggen. Naar aanleiding van mijn aanstaande masterclass op Nyenrode over strategisch bloggen, ben ik geïnteresseerd in de beweegredenen om te gaan bloggen van, en welke concrete resultaten er zijn behaald door, enkele sleutelfiguren in de Nederlandse blogosphere zoals Marco Derksen (Marketingfacts), Erwin Blom (Fast Moving Targets), Ernst-Jan Pfauth (nrc.next, The Next Web), Pascal Spelier (financieel blog Finno), Niels Aalberts (muziekblog EHPO) etc. 

Erwin Blom is afgestudeerd aan de School voor de Journalistiek in Utrecht en is nu ondernemer in de media. Hij publiceerde onder meer voor Vara TV Magazine, de Journalist, Parool, Volkskrant, NME en Wired, maakte radio voor KRO, VPRO, Radio Noord-Holland en de BBC en stond in 1998 aan de wieg van 3VOOR12; het muziekplatform van de VPRO dat zowel prestigieuze journalistieke prijzen als nieuwe mediaprijzen won (Gouden Pixel, Pop Pers Prijs, UPC Digital Award).

In 1999 werd Blom hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO, won twee maal de Prix Europa en vijf maal de Zilveren Pritchett Prijs (de internet variant van de Nipkow schijf). Die afdeling Digitaal was voorloper op gebieden als streaming op internet, user generated content, mobiele toepassingen en interactieve televisie. Deze voorlopers-rol vervult hij nu zelf weer op zijn blog en met zijn bedrijf Fast Moving Targets.

Ik vroeg Blom wanneer hij precies is begonnen met bloggen en waarom. “Toen ik hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO was, ben ik gaan bloggen om mijn afdeling op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen, maar het werd pas echt waardevol toen ik een groter publiek bereikte dat waarde in de comments ging toevoegen. Ik blog om zelf wijzer te worden, daar zorgen de lezers voor die altijd toevoegen. Nu meer op Twitter dan op mijn blog, maar het effect is hetzelfde.”

De reacties van zijn publiek blijken dus voor hem erg waardevol, maar hoe lok je deze reacties dan uit bij je publiek? Waar moet volgens hem het accent op liggen bij bloggen? Als een recalcitrante post-punker reageert Blom: “Niks moet”, en wijst vervolgens op het belang van een persoonlijk noot en clifhangers. “Alles is persoonlijk. Maar als je zoals ik reacties wil, is een persoonlijke toon belangrijk en is het goed om geen artikelen te plaatsen die helemaal af zijn. Als ze namelijk alleen maar voors en tegens hebben, dan kun je alleen nog eens of oneens zeggen. Een eerste aanzet, een gedachtenflard, een eerste opmerking, dat soort posts laat ruimte voor reactie en genereert die ook.” Net als bij Ernst-Jan Pfauth en Marco Derksen heeft bloggen Blom veel opgeleverd. “Alles, van vrienden tot werk. Van een boek tot een klant, maar bovenal heeft bloggen me dankzij de input van lezers nog meer geleerd over onderwerpen waar ik al aardig wat over wist.”

Het internet blijft zich in razend tempo ontwikkelen, dus ik vroeg hem wat deze technologische vernieuwingen voor een invloed hebben op bloggen en wat dit betekent voor de blogger en de consument? Wederom net als Pfauth en Derksen ziet Blom een verschuiving richting sociale media. “Bloggen leeft. Je kunt nu overal verhalen kwijt, van Facebook via Twitter tot Google+. Een eigen blog is voor mij minder belangrijk geworden nu ik het gesprek overal aan kan gaan. Het is meer mijn archief dan mijn huis geworden.” Wat rest zijn de tips die Blom aan potentiële bloggers zou willen meegeven en voor welke valkuilen hij hen wil behoeden. Zoals gebruikelijk giet hij deze tips in een krachtige top drie: “1. Blog persoonlijk. 2. Blog met regelmaat. 3. Hou vol!”

Morgen: Strategisch bloggen met… Niels Aalberts

Eerder verschenen in het dossier Strategisch bloggen met…:

Ernst-Jan Pfauth (nrc.next, Sex, Blogs & Rock-’n-roll)
Marco Derksen (Marketingfacts)

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Presentaties/Workshops « Strategisch bloggen met… Erwin Blom (@erwblo) […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.