Online interview over de Realtime revolutie @FastMoving Targets

De Realtime revolutie is een boek van Fast Moving Targets (@fastmoving) waarin wordt geschetst hoe de online wereld de afgelopen vijf jaar ingrijpend is veranderd door Twitter, maar ook door andere realtime diensten van Facebook tot Foursquare tot Flickr. 

Zaken doen verandert, nieuwsvoorziening verandert, marketing verandert, sport verandert, media verandert, kunst en cultuur verandert, gezondheidszorg verandert. Alles verandert. De Realtime Revolutie zet de ontwikkelingen op rij. 

FactMoving Targets vertelt niet alleen zelf over de Realtime Revolutie, maar vraagt ook haar lezers naar hun ervaring. Lees hieronder mijn antwoorden.

Twitter = míjn gazet, mijn geheugen en metgezel

Wat is voor jou de kracht van Twitter?
“Twitter is mijn gazet, mijn geheugen en metgezel. Het is een persoonlijke krant die mij meer relevante informatie brengt dan mijn papieren krant. Daarbij gebruik ik door de koppeling met Evernote (door te cc’en naar @myEN) Twitter als een digitale blocnote voor archivering van relevante artikelen of tweets. Tot slot kan ik bepaalde niche-interesses beter delen met tweeps dan met vrienden of andere ‘gewone’ contacten, ondanks dat ik hen nog nooit of slechts een enkele keer IRL heb gezien. Naast deze persoonlijk ervaringen, is het open en mondiale karakter van Twitter een grote kracht. Een muzikant kan zonder tussenkomst van zijn management of platenmaatschappij een nieuw nummer delen met miljoenen fans over de wereld, maar ook een politicus in de Tweede Kamer kan bijvoorbeeld tijdens een belangrijk debat in het publieke domein een mening verkondigen. Deze vrijheid van openbaar communiceren is dus niet alleen mooi voor personen, maar ook voor ons democratisch systeem. :-) ”

Wat is voor jou de zwakte van Twitter?
“Het ontbreken van een relevant ‘uitzending gemist’ overzicht van Twitter. Het waardevolle realtime karakter heeft zo een keerzijde. Slim archiveren en relevant ontsluiten van tweets wordt een waardevolle uitdaging de komende tijd.”

Wat is jouw meest waardevolle ervaring op Twitter?
“Vragen stellen aan je volgers. Bij geen enkel medium heb ik het stellen van vragen zo effectief gezien. De eenvoud om een tweet te retweeten en zo de ‘strenght of weak ties’ optimaal te benutten, is veel groter dan bij bijvoorbeeld Hyves of Facebook en al helemaal in vergelijking met offline communicatie.”

Wat is jouw meest vervelende ervaring op Twitter?
“Nog niet mee gemaakt #afkloppen. Ik ben me heel goed bewust van wat ik wel en niet via Twitter communiceer (net als in het dagelijks leven overigens..). Ik zal dus niet luidkeels roepen dat ik op vakantie ga, maar deel dit pas als ik thuis ben. Verder nemen bepaalde mensen nauwelijks een blad voor de mond op Twitter en lijken zelfs opzettelijk te willen provoceren. Ik kan me voorstellen dat je dan ook eerder vervelende ervaringen uitlokt.”

Wie is je favoriete Twitteraar en waarom?
“Zo veel.. @Erwblo @ehpo @marcoderksen om hun inhoudelijke, relevante en oprechte tweets, maar ook bijvoorbeeld @marcokalnenek om onze gedeelde Zappa interesse en vergelijkbare humor.”

Wat is je favoriete Twittergebeurtenis / evenement?
“De Twitter reuring die aan de concerten van Them Crooked Vultures en Prince in De Melkweg vooraf ging. Zonder Twitter was ik niet bij die magische memorabele momenten geweest!”

[Lever input voor het boek ‘De Realtime Revolutie; Hoe Twitter (bijna) alles verandert’ door de vragenlijst in te vullen. En als je wilt (je kunt die optie hier aanschaffen) kun je die inhoud in je eigen gepersonaliseerde boek in een oplage van één laten opnemen. Jouw boek.]

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *