Strategisch bloggen met… Pascal Spelier (@spelier)

Begin maart stond Mindnote geheel in het teken van de waarde van bloggen. Naar aanleiding van mijn masterclass op Nyenrode over strategisch bloggen, ben ik geïnteresseerd in de beweegredenen om te gaan bloggen van, en welke concrete resultaten er zijn behaald door, enkele sleutelfiguren in de Nederlandse blogosphere zoals Marco Derksen (Marketingfacts), Erwin Blom (Fast Moving Targets), Ernst-Jan Pfauth (nrc.next, The Next Web), Pascal Spelier (financieel blog Finno), Niels Aalberts (muziekblog EHPO) etc. 

Pascal Spelier is Managing Consultant Market Strategies bij Capgemini en blogt daarnaast al jaren over innovatie in de financiële sector op Finno. Hij maakt daarbij gebruik van de software van WordPress.

Ik ontmoette Pascal in 2010 bij een seminar over crowdfunding in ABN AMRO’s Dialogue’s House en vroeg hem onlangs wanneer en waarom hij eigenlijk is begonnen met bloggen. “Finno werd in het leven geroepen toen ik als New Business Development Manager bij Innovatie Zaken van ABN AMRO werkte. Ik wilde zelf, maar ook mijn collega’s de gelegenheid bieden, af en toe een artikel te schrijven over innovatie in de financiële sector. Maar zoals het gaat, door de waan van de dag kwam het er eigenlijk niet van. Het eerste artikel dateert van januari 2008 en in een periode van ruim anderhalf jaar gebeurde er niet of nauwelijks iets.”

Medio 2009 – ten tijde van de fusie met Fortis – werd de afdeling Innovatie Zaken opgeheven. Ook het online business Netwerk Flametree, waarvoor Spelier verantwoordelijk was, werd beëindigd. Hij vindt zijn weg vervolgens door te gaan bloggen. “Min of meer noodgedwongen ben ik daarna marketeer geworden, waarbij ik opmerk dat marketing een prachtig vakgebied is. Toch wilde ik iets met innovatie in de financiële sector blijven doen en eigenlijk het liefst binnen ABN AMRO of desnoods daarbuiten weer met innovatie aan de slag. Ik besloot actief te gaan bloggen en Finno te gebruiken om mijzelf te profileren op het vlak van innovatie in de financiële sector. Eigenlijk maakte ik destijds van mijn werk mijn hobby. Het werd overigens een volstrekt uit de hand gelopen hobby. Overigens kan je een dergelijke hobby alleen maar volhouden als je plezier beleeft aan het schrijven. Zoals Marco Derksen in jouw serie al eerder zei: ‘Unieke content met passie geschreven’. Ik heb een passie voor innovatie in de financiële sector.”

Naast passie voor het onderwerp, ligt het accent volgens Spelier ook op hard en geduldig werken. “Bij bloggen draait het om bevlogenheid, of zoals je wilt: passie. Daarnaast geduld, veel geduld. Je begint immers met één lezer, jezelf, en wilt dit natuurlijk uitbouwen. Je wilt namelijk graag dat zo veel mogelijk mensen jouw schrijfkunsten en jouw mening lezen. Het klinkt heel plat, maar ik kijk dagelijks naar de statistieken. Het is iedere keer weer een wedstrijd om meer lezers te krijgen. Meer lezers, meer views is de beloning voor het harde werken. Want bloggen is hard werken. Wekelijks gaat er vier tot 8 uur in Finno zitten.”

De resultaten mogen er zijn. “Ik heb mijn blog veelvuldig ‘geplugged’ via LinkedIn, Twitter en andere social media. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in 6.000 tot 8.000 bezoekers per maand, hetgeen volgens mij voor een niche blog – want dat is Finno – niet slecht is. Finno heeft mij ook veel gebracht. Zo was ik twee jaar achtereen mediapartner van de Accenture Innovation Awards en heb ik menig presentatie gegeven over innovatie in de financiële sector. Finno heeft er ook toe geleid dat ik programmeur en dagvoorzitter werd voor de Emerce eFinancials. Eigenlijk heb ik met Finno ook bereikt dat ik nu bij Capgemini als consultant weer aan de slag kan met innovatie in de financiële sector. De laatste jaren heb ik mij met bloggen daadwerkelijk kunnen profileren en word ik ook gezien als ’thought leader’ op het vlak van innovatie in de financiële sector. Ik maakte ooit van mijn werk mijn hobby en heb onlangs van mijn hobby weer mijn werk kunnen maken.”

Nu hij zijn doel bereikt heeft, blijft hij bloggen. “Bloggen over de financiële sector helpt mij continue naar buiten te kijken en te zien wat er in de buitenwereld gebeurd op het vlak van innovatie in de financiële sector. Met de research en het uiteindelijk schrijven van een artikel bouw je veel kennis op, die ik in mijn werk weer kan gebruiken.”

Wat is volgens Spelier de invloed van technologische vernieuwingen op bloggen en wat betekent dit voor de blogger en de consument? “De opkomst van social media is een zegen voor bloggers. Je hebt daardoor zelf meer mogelijkheden gekregen om je content te delen, maar ook je lezers delen je artikelen via social media (Twitter en LinkedIn). Zelf ben ik zeer tevreden over de mogelijkheden van WordPress. Je kunt eenvoudig een blog opzetten en aanpassen aan je wensen.

Net als de vorige bloggers in deze serie heeft ook Spelier een aantal tips voor potentiële bloggers. 1. Begin alleen met bloggen als je plezier beleeft aan het schrijven van artikelen, anders hou je het niet vol. 2. Gebruik social media om je blog bekend te maken bij zoveel mogelijk mensen in je doelgroep. 3. Onderzoek of je je artikelen ook op andere blogs kunt plaatsen. Daarmee trek je weer nieuw publiek naar je eigen blog. Zo publiceerde ik mijn artikelen soms ook op Marketingfacts en de Bank & Effectenbedrijf blog. 4. Probeer niet de enige schrijver op je blog te zijn, maar trek ook andere bloggers aan die op jouw blog publiceren.

Eerder verschenen in het dossier Strategisch bloggen met…:

* Niels Aalberts (Eerste Hulp Bij Plaatopnamen)
Erwin Blom (Fast Moving Forwards)
Ernst-Jan Pfauth (nrc.next, Sex, Blogs & Rock-’n-roll)
Marco Derksen (Marketingfacts)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.