Boektip #5 Handboek Communities – Erwin Blom


Regelmatig bespreekt MindNote een boek met interessante en/of handige ideeën over muziek, edutainment en e-cultuur. Deze keer:

Handboek Communities – Erwin Blom
De kracht van sociale netwerken.


Zo rond de herfst van 2009 verscheen een fel blauw boekje vol handige tips en achtergronden over het inzetten van sociale netwerken. Auteur Erwin Blom (journalist en mediakenner) begint het boekje met vier belangrijke ontwikkelingen rondom de passies, belangen of problemen van mensen die in de afgelopen vijftien jaar zijn samengekomen in communities: (a) creatie, (b) communicatie, (c) samenwerken en (d) personalisatie. ‘Mensen publiceren over de onderwerpen die belangrijk voor hen zijn, ze communiceren over wat ze bezighoudt, ze werken samen om communities levend te houden of andere doelen te bereiken en doen dat rondom onderwerpen die hen persoonlijk raken.’ Een digi-fiel kan bij deze ontwikkelingen eenvoudig al enkele technologische toepassingen verzinnen zoals weblogs, podcasts en eigen muziekopnamen (creatie), maar ook Hyves (communicatie), Wikipedia (samenwerken) en RSS (personalisatie).


Daarna schetst Blom aan de hand van allerlei voorbeelden van Nederlandse initiatieven een handig en actueel overzicht ‘Wat’ sociale netwerken nu precies doen, ‘Waarom’ je ze zou willen gebruiken en uiteindelijk ‘Hoe’ je deze nu kunt inzetten voor eigen gewin. In een notendop:


Wat
Wat is het bindende element van je community en wat wil je precies bereiken? Moeten de bezoekers bijvoorbeeld samen iets creëren (zoals de vrijwillige redacteuren van de lokaalsites van 3VOOR12 doen) of slechts een gedeelde interesse communiceren (zoals bijvoorbeeld de fans van een band).


Waarom
Belangrijk om daarbij af te vragen is ‘Waarom’ zou het publiek actief worden? Voor de één is het contact met gelijkgestemden belangrijk, voor de ander kan expressie een motivatie zijn, of juist het kunnen bundelen van krachten (zoals bij open-source ontwikkelaars het geval is). Een handig model hiervoor is de zogenaamde “drietrapsraket tot communitysucces” die Tom Coates van Yahoo ooit introduceerde. (1) Creëer waarde voor het individu, (2) zorg dat de waarde van de gehele community toeneemt als het individu met andere communiceert en (3) de optelsom van al deze activiteit moet een meerwaarde zijn voor de passieve bezoeker.


Hoe
Voor het inzetten van social media ziet Blom ook hier weer een drietal hoofdstromen: luisteren, vertellen en gesprek. Wie goed in de statistieken van zijn site duikt of een analyse van Hyves-profielen maakt, heeft een rijkdom aan informatie. Door zelf of als bedrijf te laten zien waar je voor staat levert dat indirect waarde op. Door te bloggen, microbloggen of video’s op YouTube plaatsen, zien mensen een bepaalde mate van deskundigheid, maar zodra je het gesprek aan gaat wordt het pas echt waardevol weet Blom.


Voorwaarden
Tot slot bespreekt Blom tussendoor nog een zestal voorwaarden voor het succesvol inzetten van ‘social media’: (1) een open cultuur (transparantie), (2) de bereidheid tot delen (‘de blogger die zijn kennis publiceert geeft geen kennis weg, zoals sommigen denken, maar laat simpelweg zien dat hij deskundig is’), (3) wees betrokken (wees zichtbaar als initiatiefnemer van een community en steek er tijd en energie; dat werkt inspirerend), (4) wees flexibel (het gedrag van het publiek is moeilijk te voorspellen), (5) ontwikkel incasseringsvermogen (aanvaard dat hulde even gemakkelijk geuit kan worden als kritiek) en wees tot slot (6) realistisch (slechts tien procent van het publiek is doorgaans actief, de rest is passief maar wel weer belangrijk voor de actieven om bij te willen blijven dragen).


Conclusie: een aanrader voor iedereen die zich actief op het internet begeeft en niet alleen wil begrijpen hoe social media werkt en vooral hoe je deze in kunt zetten.


Klik hier voor meer boektips


0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.