Marco Kalnenek (labeleigenaar en toetsenist) over muziekeducatie

Marco Kalnenek noemt zichzelf ‘ondernemer in de muziekbranche’. Hij is namelijk niet alleen labeleigenaar van WM recordings, maar beweegt zich met zijn WM digital services op een veel breder vlak met diensten aan musici en muziekconsumenten. Daarnaast speelt hij al sinds zijn negende piano/toetsen en gaf hij tijdens en vlak na zijn conservatoriumtijd piano- en theorielessen. Tegenwoordig geeft hij ook nog workshops voor de Stichting Popsport.

Welke muziekeducatie heb je zelf genoten? (en heb je ervan genoten?)

Toen ik naar de eerste klas lagere school ging, stuurden mijn ouders me ook meteen naar de muziekschool om lessen Algemene Muzikale Vorming te volgen. Mijn vader speelde trompet, dus die stap was niet helemaal onlogisch.

Rond mijn negende mocht ik – na eerst al blokfluitlessen te hebben gehad – kiezen op welk instrument ik verder wilde gaan. Het werd de piano en terwijl vriendjes en vriendinnetje om me heen de brui gaven aan hun muzieklessen, bleef ik met veel plezier doorgaan. Na de middelbare school was het conservatorium dan ook een voor de hand liggende keuze. Het werd de lichte muziekafdeling in Maastricht, waar ik na het volgen van een voorbereidend jaar definitief werd aangenomen.

Helaas bleek de stap van de brave klassieke pianolessen naar het nogal chaotische conservatorium erg groot. Bovendien bleek “lichte muziek” voor een pianoleerling in de praktijk neer te komen op “leer spelen in de stijl van Bill Evans”. Popmuziek kwam destijds totaal niet aan de orde.

De combinatie van docenten die lesgeven niet hoog op hun prioriteitenlijst hadden staan en mijn eigen behoefte aan wat betere begeleiding, maakten uiteindelijk dat ik een jaar voor het praktijkexamen ben afgehaakt, overigens wel met de papiertjes voor alle theorievakken (die ik wél met plezier volgde) op zak.

Gelukkig heb ik na wat omzwervingen ontdekt dat er wel degelijk een plekje voor me is in de muziekwereld. Alleen blijkt die plek áchter de schermen te zijn, en dat bevalt uitstekend!

Waar moet volgens jou het accent op liggen bij muziekeducatie?

Het klinkt zweverig, maar volgens mij moet het accent liggen op de liefde voor muziek. Het zelf maken én genieten van muziek, is een ervaring die met geen enkele andere te vergelijken is. Hoe beter je je kunt uitdrukken op je instrument, hoe mooier die ervaring zal zijn, zowel voor jezelf als voor de luisteraar. Dat moet je als docent zien over te brengen.

Uiteraard spelen hierbij verschillende aspecten een rol: zelf iets kunnen verzinnen, geeft naar mijn idee meer voldoening dan het reproduceren van bestaande dingen. Een brede repertoirekennis vind ik ook essentieel: er is meer dan Madonna of – om terug te komen op bovenstaande – Bill Evans. Volgens mij zit de gemiddelde muziekschooldocent nog teveel vast aan de standaardmethode’s waarin hij of zij zelf ook les heeft gehad.

Welke rol denk je dat nieuwe media (internet, iPod, gsm, games) kunnen vervullen bij muziekeducatie?

Bij het instrumentale muziekonderwijs zullen nieuwe media een steeds grotere rol spelen: docent en leerling hoeven in principe niet meer fysiek bij elkaar te komen. Er zijn al online cursussen waarbij leerlingen video-opnames kunnen insturen, die vervolgens door een docent – ook weer in de vorm van een video – van commentaar en tips worden voorzien. Dit zal naar mijn idee geen 100% procent vervanging worden van de leraar die snel even een greep voordoet of je houding corrigeert, maar ondernemende leerlingen kunnen hiermee al een heel eind komen. Denk daarnaast bijvoorbeeld ook aan software om je gehoor te trainen (herkennen van intervallen e.d.).

Dit soort tools maken het steeds eenvoudiger om vaardigheden te trainen en verder te ontwikkelen, al zal de ondersteuning van een ervaren docent altijd een meerwaarde zijn naar mijn idee.

Sinds vorig jaar geef ik workshops voor de Stichting Popsport, waarin ik beginnende bandjes op weg help met het opbouwen van hun eigen “scene”, hun eigen publiek. Daarbij komen de mogelijkheden van promotie via internet uiteraard ruimschoots aan bod. Ook hier geldt dat er meer mogelijkheden zijn dan ooit tevoren, maar dus ook dat er meer dan ooit afgewogen moet worden welke tools ingezet worden – en waar en wanneer… –  en welke niet.

De mogelijkheden zijn nu al enorm, maar zoals gezegd: de ondersteuning van een docent of ervaringsdeskundige zal altijd iets blijven toevoegen, al is het maar een rol als “filter” om de juiste info te vinden of een leerling te wijzen op die éne gave blues-opname uit 1934.

Eerder in deze serie:
Niels Aalberts (EHPO) over muziekeducatie
Martijn Crama (Music United) over muziekeducatie
Peter Visser (Bettie Serveert) over muziekeducatie
Bas Verweij (Interaction Designer & Charing X) over muziekeducatie
Jelle Paulusma (Paulusma en ex-Daryll-Ann) over muziekeducatie
Lourens van Haaften (People You Know, ex-Van Katoen) over muziekeducatie
Danny La Haye (Giovanca) over muziekeducatie
Evert Zeevalkink (professioneel gitarist) over muziekeducatie
Eelco Topper (o.a. Knobsticker/Kyteman/Giovanca) over muziekeducatie
Jelmer Gussinklo (3FM) over muziekeducatie
Vedran Mircetic (De Staat) over Muziekeducatie
11 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] In 2010 liet Marco Kalnenek al op mijn weblog zijn licht schijnen op innovatie bij muziekeducatie. Deze Limburgse labeleigenaar van WM recordings helpt bands met zijn WM digital services en somt voor de Mindnote lezers 4 essentiële tips op voor je online distributie. […]

  2. […] Over de evolutie van gitaarlessen Pim van de Werken (producer en muzikant) over muziekeducatie Marco Kalnenek (labeleigenaar en toetsenist) over muziekeducatie Die discussie over geschoolde vs ongeschoolde muzikanten… Niels Aalberts (EHPO) over […]

  3. […] Over de evolutie van gitaarlessen Pim van de Werken (producer en muzikant) over muziekeducatie Marco Kalnenek (labeleigenaar en toetsenist) over muziekeducatie Die discussie over geschoolde vs ongeschoolde muzikanten… Niels Aalberts (EHPO) over […]

  4. […] Over de evolutie van gitaarlessen Pim van de Werken (producer en muzikant) over muziekeducatie Marco Kalnenek (labeleigenaar en toetsenist) over muziekeducatie Die discussie over geschoolde vs ongeschoolde muzikanten… Niels Aalberts (EHPO) over […]

  5. […] interviews: Case Mayfield, Aram Haagsman (The Tunes), Pim van de Werken (producer en muzikant), Marco Kalnenek (labeleigenaar en toetsenist), Niels Aalberts (EHPO), Martijn Crama (Music United), Peter Visser (Bettie Serveert), Bas […]

  6. […] Over de evolutie van gitaarlessen Pim van de Werken (producer en muzikant) over muziekeducatie Marco Kalnenek (labeleigenaar en toetsenist) over muziekeducatie Die discussie over geschoolde vs ongeschoolde muzikanten… Niels Aalberts (EHPO) over […]

  7. […] links naar de interviews van Mindnote: Pim van de Werken (producer en muzikant) over muziekeducatie Marco Kalnenek (labeleigenaar en toetsenist) over muziekeducatie Die discussie over geschoolde vs ongeschoolde muzikanten… Niels Aalberts (EHPO) over […]

  8. […] in deze serie over muziekeducatie: Marco Kalnenek (labeleigenaar en toetsenist) over muziekeducatie Die discussie over geschoolde vs ongeschoolde muzikanten… Niels Aalberts (EHPO) over […]

  9. […] in deze serie: Marco Kalnenek (labeleigenaar en toetsenist) over muziekeducatie Niels Aalberts (EHPO) over muziekeducatie Martijn Crama (Music United) over muziekeducatie Peter […]

  10. […] kunt het complete artikel hier lezen. Terug naar de […]

  11. […] boekenkast van Marco Kalnenek” [item in boekenbijlage dagblad Trouw] – 7 juli 2010: “Marco Kalnenek over muziekeducatie” [artikel op […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *