Digitale dinosaurus die maar niet wil uitsterven: MySpace *update

*Update*

Vandaag, 7 april 2011 beëindig ik mijn persoonlijke MySpace-account. Hierover schrijf ik binnenkort een uitgebreide post met daarin mijn overwegingen.

Afgelopen weekend logde ik sinds lange tijd weer even in op mijn MySpace en zag tot mijn verbazing een flink verbeterde interface. Met een paar drukken op de knop kon ik nu eenvoudig mijn profiel ‘upgraden’ en er was zowaar nauwelijks meer iets te merken van de verschrikkelijke layout en de onoverzichtelijke faciliteiten. De elegante witte begin beginpagina was voorzien van duidelijke pictogrammen en een stream met recente activiteiten van je vrienden (vergelijkbaar met Hyves of Facebook).

Belangrijker vond ik de upgrade om je profiel te kunnen bewerken. Tot voor kort was dat nog een helse klus waarbij een of andere vage Pimp-my-profile generator ingeschakeld moest worden om vervolgens een onduidelijke html-code ergens in een vak te plaatsen die daar eigenlijk niet voor bestemd was.

Ik heb veel mensen de laatste tijd al eens horen zeggen dat zij hun MySpace-account maar hebben verwijderd, omdat ze er toch niets meer mee deden. Er zijn inderdaad inmiddels ook allerlei betere alternatieven dan MySpace te bedenken zoals BandCamp, ReverbNation, Facebook etc. Toch denk ik dat MySpace zich met deze grote update weer flink in de kijker weet te spelen. Drie redenen:

* First mover. Aangezien ik sinds 2006 al als muzikant op MySpace zit, heb ik daar inmiddels heel veel contacten verzameld. Van bekende lokale Achterhoekse en Amsterdamse bands tot lokale en nationale kroegen, discotheken, stichtingen etc. Zo’n groot netwerk heb je bijvoorbeeld niet bij Bandcamp, want die site heeft geen netwerk functie. Bij ReverbNation heb ik nooit de moeite genomen (en geen zin gehad) om mijn bestaande contacten daar ook te gaan volgen, want ook niet iedereen zit daar. Op MySpace praktisch wel (!). Alleen Twitter begint qua contacten in de buurt te komen, maar dat is dan alleen een korte tekst-service.

* Elegant uiterlijk. MySpace heeft de afgelopen tijd ook goed afgekeken bij de verschillende concurrenten. Een belangrijke reden waarom muzikanten naar Bandcamp overstapten was omdat het er zo goed, elegant en vrij van reclame uitzag. De geupgrade MySpace is niet helemaal reclame vrij, maar ik durf inmiddels weer met goed fatsoen mensen uit te nodigen voor mijn MySpace profielpagina. Ze hebben namelijk de verschillende blokken met gegevens (foto’s, vrienden, reacties etc.) in verschillende modules ondergracht die je vervolgens eenvoudig wel of niet zichtbaar kunt maken of volgens het WYSIWG-princepe eenvoudig kunt verplaatsen. Kies je ervoor geen enkele module op je pagina te plakken (zoals ik), dan kun je deze nog wel eenvoudig vinden in het linker menu.

* Betere statistieken. Een andere belangrijk argument voor muzikanten om over te stappen naar Bandcamp, waren de handige overzichtelijke statistieken. Ook hier heeft MySpace een flinke inhaalslag gemaakt. Zo staan er in allerlei nette witte tabellen de gegevens over het aantal profielbezoeken en trackplays, waar deze mensen vandaan komen, wat hun leeftijd en geslacht is etc.

Met al deze verbeteringen ga ik de komende tijd in ieder geval me weer eens verdiepen in MySpace. Ook zal ik bij komende presentatie en workshops niet meer de gevleugelde uitspraak gebruiken: “MySpace is zóóó 2006…”

Leestips op Mashable 1 en 2.

6 antwoorden
  1. Martijn Crama
    Martijn Crama zegt:

    Een lans breken voor MySpace, heerlijk tegen de stroom in Meindert, doe je goed! 😉

    Mijn eigen MySpace heb ik gedelete. Nou ben ik ook geen muzikant, dus voor mij is er echt geen reden meer om me op een netwerk te begeven wat lijkt op de commerciële televisie: alleen maar ongewenste reclame.

    Bandjes hebben het nog steeds nodig. Vooral ook omdat er nog geen alternatief is wat volledig MySpace overklast. Bandcamp kan MySpace volgens mij makkelijk inhalen, maar heeft (nog) geen optreedagenda.

    Tot die tijd gaan programmeurs -ja, ook Noorderslag vraagt nog steeds om je MySpace account- nog steeds met een klik naar MySpace om de muziekplayer aan te zetten en de geboekte shows bekijken.

    Dus een mooi profieltje maken op een zondagmiddag, recente bio erop en je optredens.
    Dit laatste overigens, bestaat er een automatische manier om dat te laten synchen in MySpace met een ander optreedagenda? Want de usability van de MySpace agenda, my god. Wel eens geprobeerd?

    Beantwoorden
  2. Meindert
    Meindert zegt:

    @Martijnc Een lans breken voor MySpace doe ik niet. Wel blijf ik graag kritisch kijken naar alle ontwikkelingen en geef ik zelfs MySpace het voordeel van de twijfel (ook al duurt dat blijkbaar soms jaren). Een goede les voor Hyves? 🙂

    Ook als artiesten manager lijkt het me trouwens helemaal niet zo verkeerd om toch nog rechtstreeks via MySpace contact te kunnen houden met de bands. Uit ervaring (toen ik de programmering bij CREA Plug & Play nog deed) weet ik namelijk dat sommige bands geen contactgegevens om hun site hebben staan (!) en dan is een intern berichtje versturen via MySpace wel heel handig om bv op het laatste moment een band te boeken.

    De agenda van MySpace is trouwens handig bij te houden via o.a. ArtistData (daar schreef ik btw een van m’n eerste blogposts over http://www.mindnote.nl/2009/10/artistdata/). Zelf ben ik dus meer ReverbNation fan. Je kunt daar de agenda namelijk eenvoudig embedden in je eigen site. Heb jij al (meer) ervaring met ReverbNation? Het is namelijk echt onwijs uitgebreid.

    Vorig jaar bij UnConvention op Noorderslag spraken Rense en Ruth bij Panel 2 (over Zero budget marketing) ook nog steeds over het handige universele karakter van MySpace.. (http://www.mindnote.nl/2010/01/unconvention-dag-2-14-januari-2010-eurosonicnoorderslag/)

    Zoals gezegd, ik breek geen niet per se een lans voor MySpace, maar ik ben wel heel benieuwd of er nu een massale doorstart zal gaan plaatsvinden.

    Beantwoorden
  3. Martijn Crama
    Martijn Crama zegt:

    Als artiestenmanager zie ik het nut er niet echt meer van in. Jouw voorbeeld komt eigenlijk meer neer op ‘programmeur’ of ‘boeker’, en dan is het inderdaad verdomd handig, als men geen contactgegevens neerzet (!!!) -ik kan dat zo ontzettende afknapper vinden, maar dat terzijde-, om een berichtje te kunnen sturen.

    Ik ken Reverbnation (en ook ArtistData) maar nog niet goed (genoeg). Eigenlijk zou je veel liever willen dat er een WordPress plugin bestaat voor het updaten van al je sociale media op optreedgebied, vind je niet? Of zelfs nog verder…

    Jouw website als portal waar je blogt, foto’s upload, optredens neer pent, en dat al je fans via hun gekozen kanaal daarvan op de hoogte worden gesteld.

    Weet jij of er al zo’n soort plugin bestaat?
    En zo niet, voel ik een gat in de markt…

    Beantwoorden
  4. Marco Kalnenek
    Marco Kalnenek zegt:

    Een “doorstart” van MySpace lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Of liever gezegd: nieuwe lay-out mogelijkheden alléén zullen daar niet voor zorgen. Als gebruikers een site eenmaal hebben verlaten, zullen ze er niet zo snel weer terugkomen. Wie herinnert zich Friendster nog?

    De tijd dat ik 40, 50 vriendschapsverzoeken per week kreeg op het MySpace-account van mijn label ligt al een hele poos achter me. Er druppelt er nu om de paar weken nog eens eentje binnen. Enige wat ik nog regelmatig ontvang, zijn uitnodigingen voor concerten en events, maar waarom moet ik weten dat ik een bepaalde band in Chicago of Osaka optreedt? Dat voegt voor beide partijen weinig toe…

    Een doorstart van MySpace? Nee, ik geloof er niet in.

    Beantwoorden
  5. Meindert
    Meindert zegt:

    True, mijn voorbeeld gold inderdaad meer voor een programmeur. Ik blijf echter nieuwsgierig of een artiestenmanager zijn zichtbaarheid bij podia, stichtingen, andere bands (voor package deals?) via netwerk profielsites als MySpace niet kan vergroten en dus zo nog meer optredens voor zijn ‘stal’ kan regelen.

    Ik heb ’t nog niet volledig getest, maar ben al wel aan het kijken of de wordpress plugin Events Manager (http://wordpress.org/extend/plugins/events-manager/) handig kan zijn en er zijn ongetwijfeld meer van dit soort handige tools.

    Ik ben het dan met je eens dat je als band dan nóg onafhankelijker (door het open source karakter) kunt opereren in de muziek.

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] braaf op in en nodigde tegenstanders uit om hem eventueel te weerspreken. Aangezien ik zelf een tijd lang tot het neutrale kamp behoorde, beloofde ik Niels uit te leggen waarom ik diezelfde dag uiteindelijk toch ook de stekker uit mijn […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *