TED-tip #56 Daniel Floyd over de kansen van gamification

Iedere maandag tipt Mindnote een TED-presentatie met interessante en/of handige ideeën over muziek, edutainment en e-cultuur. Tijdens deze jaarlijkse conferenties houden allerhande invloedrijke denkers een lezing van maximaal twintig minuten over hun eigen expertise. Deze voordrachten staan allemaal online en gaan in eerste instantie over technologie, entertainment en design (TED), maar gaan steeds vaker ook over wetenschap, kunst, economie en maatschappelijke onderwerpen.

Deze week weer eens geen TED-video, maar wederom een educatieve animatie van de Amerikaan Daniel Floyd (zie eerder ook TED-tip #42). In onderstaande video bespreekt Floyd een aantal achterliggende principes van spel en hoe deze kunnen worden gebruikt voor educatieve doeleinden. Hierdoor kan uiteindelijk zelfs een betere wereld ontstaan die verder gaat dan een wereld van hebzucht en eigenbelangen meent Floyd.

De grote variatie aan recreatieve prikkels waaraan we tegenwoordig worden blootgesteld, zijn een stuk visueler en spannender dan de vrijetijdsbestedingen die de mensheid zeg honderd jaar geleden tot haar beschikking had. Er is is de afgelopen decennia veel geld geïnvesteerd en wetenschappelijk onderzoek verricht om deze ontwikkelingen op het gebied van entertainment zo ver te krijgen; in tegenstelling tot de ontwikkelingen op het gebied van banen en educatie. Als deze twee gebieden niet mee ontwikkelen, kan er volgens Floyd wel eens een generatie opgroeien die vanuit saaie klaslokalen doorstroomt naar inspiratieloze banen.

Gamification zou dan soelaas kunnen bieden door het gebruik van typische game elementen zoals: het inbouwen van levels, beloningen, puzzels, checklisten etc. Floyd bespreekt diverse bewezen positieve resultaten zoals een voortgangsbalk bij bepaalde activiteiten of het krijgen van een beloning na bijvoorbeeld twintig dagen een taak foutloos uit te voeren. Weinig mensen zullen door dergelijke prikkels dan op dag achttien niet gefocust zijn om de twintig te halen. Resultaten zijn bijvoorbeeld een grotere productiviteit en meer stimulans om iets te leren. Floyd wijst echter ook op de keerzijde als gamification voor ongewenste doeleinden wordt ingezet.

In het dossier Spelend Leren staan overigens korte interviews met Nederlandse game experts over de rol die videogames volgens hen kunnen spelen bij educatie.

 

Eerdere TED-tips:
Chris Anderson over de ontwikkeling van technologie
Simon Sinek over mensen laten geloven waarin jij gelooft
Dan Pink over autonomie, beheersing en doelen
* Stuart Brown over ons oerinstinct spel
David Merrill over ‘computerkoekjes’ Siftables
David Perry en de volgende generatie games
Sugata Mitra over leren in groepen
Liz Coleman over hervormingen in de geesteswetenschappen
Jesse Schell over het aanstaande game-tijdperk
Rob Wijnberg over een raam naar de wereld
Amber Case over de mens als cyborg
Jake Shimabukuro speelt Bohemian Rhapsody op Ukelele (!)
Ali Carr-Chellman over jongens, games en leren
Daniel Floyd over Tangential Learning
Cameron Herold over kinder-entrepreneurs
De fingerstyle van Kaki King
Diana Laufenberg over het leren van fouten
Richard Baraniuk over leren via Open Source
Ze Frank’s participatie game-universum
Jason Fried: Efficiënter werken zonder M & M’s
Seth Priebatsch over een spel-laag over de echte wereld
Tom Chatfield over hoe games het brein belonen
De viool-loops van Andrew Bird
Ken Robinson over nieuw educatie paradigma
Chris Anderson over educatieve video’s
Lalitesh Katragadda over Google Map Maker
Ken Robinson over educatie en creativiteit
Bob Ostertag bij STEIM
Ethan Zuckerman over imaginair mondiaal burgerschap
David Byrne over architectuur en muziek
‘When ideas have sex’. Matt Ridley over de uitwisseling van ideeën
Jason Fried over time management en efficiënt werken
Pamelia Kurstin bespeelt en vertelt over de theremin
Charles Leadbeater over educatie innovatie in sloppenwijken
Lawrence Lessig over vrijheid in onze remixcultuur
John Underkoffler over ‘user interface’ en handschoenen
Adam Sadowsky over het maken van een videoclip
Bobby McFerrin over publieksparticipatie en universele muzikaliteit
* Tim Brown over creatief denken en spel
Mihaly Csikszentmihalyi over creativiteit, voldoening en ‘flow’
Nicholas Carr over het tijdperk van The Cloud
Tim O’Reilly over The Internet of Things
Clay Shirky over hoe social media historie kunnen schrijven
Jane McGonigal over een betere wereld door te gamen
Nicholas Negroponte over computers, educatie en mondiale ontwikkeling
Matt Mason over het Piratendilemma
Mediaorakel Marshall McLuhan uit de jaren ‘60
Seth Godin over de kracht van ’stammen’
Larry Lessig over wetgeving die creativiteit verstikt
Evan Williams over het luisteren naar Twitter-gebruikers
Henry Jenkins: Convergence Culture
Tod Machover: Playing the music in your head
Charles Leadbeater: The rise of the amateur professional
Yochai Benkler: Open-source economics
Howard Rheingold: Way-new collaboration

 

6 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] generatie digitale boeken * Marcin Jakubowski over open hardware technologie en DIY cultuur * Daniel Floyd over de kansen van gamification * Chris Anderson over de ontwikkeling van technologie * Simon Sinek over mensen laten geloven […]

  2. […] generatie digitale boeken * Marcin Jakubowski over open hardware technologie en DIY cultuur * Daniel Floyd over de kansen van gamification * Chris Anderson over de ontwikkeling van technologie * Simon Sinek over mensen laten geloven […]

  3. […] generatie digitale boeken * Marcin Jakubowski over open hardware technologie en DIY cultuur * Daniel Floyd over de kansen van gamification * Chris Anderson over de ontwikkeling van technologie * Simon Sinek over mensen laten geloven […]

  4. […] generatie digitale boeken * Marcin Jakubowski over open hardware technologie en DIY cultuur * Daniel Floyd over de kansen van gamification * Chris Anderson over de ontwikkeling van technologie * Simon Sinek over mensen laten geloven […]

  5. […] TED-tips: * Marcin Jakubowski over open hardware technologie en DIY cultuur * Daniel Floyd over de kansen van gamification * Chris Anderson over de ontwikkeling van technologie * Simon Sinek over mensen laten geloven […]

  6. […] * Daniel Floyd over de kansen van gamification * Chris Anderson over de ontwikkeling van technologie * Simon Sinek over mensen laten geloven waarin jij gelooft * Dan Pink over autonomie, beheersing en doelen * Stuart Brown over ons oerinstinct spel * David Merrill over ‘computerkoekjes’ Siftables * David Perry en de volgende generatie games * Sugata Mitra over leren in groepen * Liz Coleman over hervormingen in de geesteswetenschappen * Jesse Schell over het aanstaande game-tijdperk * Rob Wijnberg over een raam naar de wereld * Amber Case over de mens als cyborg * Jake Shimabukuro speelt Bohemian Rhapsody op Ukelele (!) * Ali Carr-Chellman over jongens, games en leren * Daniel Floyd over Tangential Learning * Cameron Herold over kinder-entrepreneurs * De fingerstyle van Kaki King * Diana Laufenberg over het leren van fouten * Richard Baraniuk over leren via Open Source * Ze Frank’s participatie game-universum * Jason Fried: Efficiënter werken zonder M & M’s * Seth Priebatsch over een spel-laag over de echte wereld * Tom Chatfield over hoe games het brein belonen * De viool-loops van Andrew Bird * Ken Robinson over nieuw educatie paradigma * Chris Anderson over educatieve video’s * Lalitesh Katragadda over Google Map Maker * Ken Robinson over educatie en creativiteit * Bob Ostertag bij STEIM * Ethan Zuckerman over imaginair mondiaal burgerschap * David Byrne over architectuur en muziek * ‘When ideas have sex’. Matt Ridley over de uitwisseling van ideeën * Jason Fried over time management en efficiënt werken * Pamelia Kurstin bespeelt en vertelt over de theremin * Charles Leadbeater over educatie innovatie in sloppenwijken * Lawrence Lessig over vrijheid in onze remixcultuur * John Underkoffler over ‘user interface’ en handschoenen * Adam Sadowsky over het maken van een videoclip * Bobby McFerrin over publieksparticipatie en universele muzikaliteit * Tim Brown over creatief denken en spel * Mihaly Csikszentmihalyi over creativiteit, voldoening en ‘flow’ * Nicholas Carr over het tijdperk van The Cloud * Tim O’Reilly over The Internet of Things * Clay Shirky over hoe social media historie kunnen schrijven * Jane McGonigal over een betere wereld door te gamen * Nicholas Negroponte over computers, educatie en mondiale ontwikkeling * Matt Mason over het Piratendilemma * Mediaorakel Marshall McLuhan uit de jaren ‘60 * Seth Godin over de kracht van ’stammen’ * Larry Lessig over wetgeving die creativiteit verstikt * Evan Williams over het luisteren naar Twitter-gebruikers * Henry Jenkins: Convergence Culture * Tod Machover: Playing the music in your head * Charles Leadbeater: The rise of the amateur professional * Yochai Benkler: Open-source economics * Howard Rheingold: Way-new collaboration Deel deze pagina via onderstaande sites: […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *