Internationale Red Bull opnamestudio naar muzyQ
Na London, L.A. en Kaapstad krijgt muzikaal talent in de hoofdstad vleugels
[3VOOR12/Amsterdam – 27 januari 2012] Foto’s Julia de Boer
Kwaliteit bieden aan internationale artiesten én lokaal Amsterdams talent. Dat is de doelstelling van de bedenkers van de kakelverse Red Bull Studio in Amsterdam. De studio bestaat uit een live room die wordt gedeeld met partner en buurman House of Virgil International en een control room die is ingericht voor analoge én digitale producties. Afgelopen donderdag 26 januari werd onze hoofdstad na Londen, Los Angeles, Auckland en Kaapstad eindelijk aangesloten op het wereldwijde hoogwaardige studionetwerk. Eind vorig jaar kreeg muzyQ al een uitnodiging, maar de puntjes stonden op het laatste moment nog niet helemaal op de ‘i’. Een eerste signaal dat de lat hoog ligt.
Tess van Zwol, Culture Marketing Manager bij het energiedrankje, legt uit dat de kwaliteit van de akoestiek doorslaggevend was voor de keuze voor muzyQ: ‘We hebben op veel plekken gekeken en ooit een pand op de wallen gehad. Dat was een oud pand en dat zag er te gek uit. We hebben geprobeerd om daar een studio in te bouwen, een box in box. Je krijgt het echter akoestisch nooit zo perfect als in een gebouw dat er speciaal voor gebouwd is. Als je de deuren van de muzyQ-studio’s optrekt, dan zuigt het gewoon lucht en geluid. Je merkt dan meteen hoe geluidsdicht zo’n ruimte is. Uiteraard moet het dan nog wel akoestisch behandeld worden, maar het is een groot verschil of je nu deze ruimte akoestisch behandelt of die van een oud pand.’
De entree naar de studio is net als bij de andere ruimten in muzyQ (nog) niet heel gezellig. De grotendeels niet afgetimmerde betonnen muren sieren het pand. Maar het moet gezegd: sinds de zomer is het pand een stuk gezelliger aangekleed en met de intrek van onder meer de oefenruimten van de Music Matrix, tv-zender Powned en enkele andere muziek- en mediabedrijven ontstaat er een steeds gezelligere sfeer bij de entree en in het restaurant. Eenmaal binnen in de opnamestudio waant iedere muzikant zich als een Alice in Wonderland.
Flying Lotus
Naast het immense mengpaneel ‘waar de Golden Earring nog platen mee heeft opgenomen’, staan er allerlei nieuwe digitale en oude analoge instrumenten in de studio. Verder vallen de kleurrijke figuren op de muren op die gebaseerd zijn op een nummer van Flying Lotus. De ontwerpers van 310k leggen het als volgt uit: ‘Voor de studio ontstond het idee om een track te ontleden en er vervolgens een grafische voorstelling van te maken. Dit hebben we gedaan met Flying Lotus’ Tea Leaf Dancers. De track is ontleed in 42 delen en van elk deel hebben we de intensiteit en frequenties gemeten. De resultaten werden door tien gedeeld om deze werkbaar te maken en grafisch geïnterpreteerd. In de studio zie je de resultaten van elke sectie terug in de verschillende gekleurde vierkanten.’
SAE
Naast het indrukwekkende uiterlijk, stond de geluidskwaliteit volgens studiomanager Eric van de Boogaard echt voorop: ‘Je kunt je voorstellen dat de kwaliteitseisen nogal heftig waren om hetzelfde niveau te krijgen als Londen en Los Angeles. Vooral Los Angeles eigenlijk,’ lacht Van De Boogaard. ‘Er heeft dus ontzettend veel energie gezeten in zowel de bouw als de inrichting’. De studio probeert niet alles zelf te doen en haalde daarom de kennis van het opleidingsinstituut SAE Amsterdam in huis. Hoofd van de opleiding in Amsterdam Dennis Beentjes licht de samenwerking kort toe: ‘We hebben eerder samen aan projecten gewerkt en hebben van daaruit hierbij een adviserende rol gespeeld. Denk bijvoorbeeld aan de inrichting van de studio zoals de isolatie, de akoestiek en de apparatuur. Zo heeft een akoestisch bureau uit Barcelona alles nauwkeurig gemeten en berekend. Anderzijds leveren wij de engineers. Dat zijn alumni en studenten van onze opleiding die wij kiezen en ook trainen. Het is geen onderdeel van hun studie, maar ze doen dit project er gewoon naast.’
5 Days Off en Off Centre
Naast dit samenwerkingsverband kunnen we volgens Van Zwol wellicht nog wel meer kruisbestuivingen verwachten in de toekomst: ‘MuzyQ heeft natuurlijk zelf een eigen club, dus mocht daar iets gebeuren dan kunnen de artiesten uiteraard even naar beneden lopen om in onze studio te zitten. Daarnaast hebben wij al een goede samenwerkingen met Trouw en De Melkweg. Tijdens 5 Days Off of bij bijvoorbeeld Off Centre, zijn er artiesten in de stad en dan zeggen we: ‘Als jullie zin hebben om te loungen of om even productief te zijn in onze studio, be our guest’. Dergelijke één-tweetjes zijn dan goed te maken, aangezien die podia goede vrienden van ons zijn. We zijn ook een samenwerking aangegaan met Top Notch, dus artiesten als Dio, Lucky Fonz en Kempi zitten in onze studio om aan tracks te werken en ook via onze Academy is er continu nieuwe input van artiesten’.
Guerilla Speakerz (foto Milan Tettero)
Over artiesten gesproken: de studio was nog niet klaar, maar het Amsterdamse duo Guerilla Speakerz kreeg in de testfase al de mogelijkheid om de ruimte en de apparatuur te verkennen. ‘Wij waren de eersten die hier in mochten en hebben twaalf dagen optimaal gebruik gemaakt van de faciliteiten. We hebben dan ook gewoon twaalf tracks opgenomen. Eerst begonnen we met drie, vier en dat vonden ze al heel cool. Toen we uiteindelijk met twaalf tracks kwamen, waren ze ook helemaal verrast. Er hangt hier zoveel productiviteit, dat is niet normaal meer.’ Wanneer Marlon en Daniël gevraagd wordt, wat het dan precies is dat deze studio zo productief maakt, blijkt het een combinatie van eerder genoemde aspecten. ‘Sowieso is het de vibe, maar daarnaast ook de ondersteuning van de engineers. Verder heb je gewoon alle apparatuur die je nodig hebt. Van een analoge Jupiter tot de nieuwste digitale apparaten. Het is echt een snoepwinkel! In de eerste drie dagen zaten we dan ook alles in onze stracks te gooien en op een gegeven moment kleed je het toch steeds meer uit. In the end, less is more.’
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!