Boektip #4 WZGD? Wat zou Google doen? – Jeff Jarvis

boek_wzgd

Regelmatig bespreekt MindNote een boek met interessante en/of handige ideeën over muziek, edutainment en e-cultuur. Deze keer:

WZGD? Wat zou Google doen? – Jeff Jarvis

Wat kunnen we leren van het snelst groeiende bedrijf ooit?

“Het lijkt alsof geen enkel bedrijf, bestuur of instelling werkelijk begrijpt hoe je moet overleven en gedijen in het internet-tijdperk. Behalve Google”, meent Jeff Jarvis. Het succes van Google is volgens Jarvis te verklaren doordat zij werken volgens de nieuwe regels uit een nieuwe tijd.

  • De macht is nu aan de klant. Die kan zich wereldwijd verstaanbaar maken en direct invloed uitoefenen op immense organisaties.
  • Mensen kunnen elkaar overal ter wereld vinden en zich achter je scharen – maar ze kunnen zich ook tegen je keren.
  • De massamarkt is dood en vervangen door een massa niches.
  • ‘Markten vragen om gesprekken’, werd in 2000 geponeerd in ‘The Cluetrain Manifesto’, het invloedrijke manifest voor internet-tijdperk. Dat betekent dat een hedendaagse organisatie niet langer afhankelijk is van marketing, maar van het in gesprek zijn.
  • De economie die gebaseerd was op schaarste is langzaam veranderd in een economie gebaseerd op overvloed. Zeggenschap over distributie of producten is niet langer een garantie voor een meerwaarde in de hedendaagse markt.
  • Op dit moment zijn de succesvolste ondernemingen netwerken – die met heel weinig investering toch heel groot kunnen worden – en de platforms die de basis vormen voor die netwerken.
  • Het beschikken over oliepijpleidingen, mankracht, producten en zelfs intellectueel eigendom is niet langer sleutel tot succes. Openheid wel.

Volgens Jarvis begrijpt niet alleen Google de veranderingen die internet teweeg heeft gebracht. Ook Facebook, Wikipedia, Amazon en het in Nederland minder bekende Craiglist en Digg worden besproken aan de hand van leuke historische anekdotes en handige korte regels zoals die van hierboven bijvoorbeeld. Menigmaal wijst Jarvis graag op de belangrijke rol die hij zelf heeft gespeeld in allerlei verschillende functies. Wanneer je door deze enigszins egocentrische beschrijvingen heen leest, houd je vooral een boek over tjokvol inspirerende verhalen en tips voor iedereen die iets onderneemt en dit in toekomst graag zo efficiënt mogelijk wil doen.

“Google is het eerste mediabedrijf nieuwe stijl. Google is geen portal zoals Yahoo. Het is een netwerk en een platform. Google denkt op een ‘distributieve manier’: decentraal en verspreid. Het komt naar de mensen toe. Overal op internet vind je stukjes Google. …/… Het maakt gebruik van de kennis van de massa en respecteert ons als onderdeel van die massa. Google begrijpt dat we individuen zijn in een bijna oneindig universum van kleine gemeenschappen met eigen interesse, informatie en geografie. Google behandelt ons niet als een massa. Google begrijpt dat de economie bestaat uit een grote hoeveelheid niches – dat ‘klein’ het nieuwe groot is. Google beschouwt zichzelf niet als een product. Het is een service, een platform, een middel om anderen mogelijkheden te bieden die vooralsnog grenzeloos zijn.”

Het boek gaat over kijken naar de wereld zoals Google dat doet. Het gaat over anders leren kijken. In die zin gaat het boek niet over Google. Het gaat over jou. Het gaat over jou wereld, hoe die voor jou aan het veranderen is en hoe je daarvan kunt profiteren.


Klik hier voor meer boektips

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *