MindNote Verslaat: Seminar over Crowdfunding @ ABN AMRO’s Dialogues House

Op donderdag 15 april 2010 werd van 14:00 – 18:00 uur door Jaspar Roos, Helen Toxopeus en Celine Pessers van ABN AMRO’s Dialogues Incubator en Pim Betist, oprichter van Sellaband en Africa Unsigned, een inspiratiebijeenkomst georganiseerd over crowdfunding: particulieren die via internet hun netwerk en geld collectief investeren om een project waar te maken (eerder schreef ik hier al een blogpost over crowdfunding van cultuur). Na onderzoek van deze relatief nieuwe trend, komt ABN AMRO’s Dialogues Incubator tot de conclusie dat crowdfunding in bijna alle sectoren mogelijk is. Tijdens deze middag ging Dialogues Incubator de dialoog aan met investeerders en ondernemers over de kansen van crowdfunding.

Dialogues Incubator

Om 14.30 uur trapt Chief Inspiration Officer van Dialogues Incubator Jaspar Roos af met een woord van welkom. Hij spreekt over de verschillende activiteiten van Dialogues Incubator waarbij telkens aandacht is voor het creëren van waarde, duurzaamheid en nieuwe markten. Roos illustreert dit kort aan de hand van wat voorbeelden: het handige huishoudboekje en takenplanner Familiekompas, de innovatieve ZZP-intermediair website Associates, het crossmediale hedendaagse kunstplatform Artstart en de leerzame ervaringen bij het Instituut voor Briljante Mislukkingen. Een probleem waar zij vaak  tegenaan lopen is dat veel markten moeilijk te financieren zijn. Vandaar dat Pim Betist en alle anderen vandaag uitgenodigd zijn.

Pim Betist

Vervolgens is het woord aan Pim Betist om zijn ervaringen over de oprichting van Sellaband & Africa Unsigned te delen. Eind jaren negentig, toen Betist bij Heineken en vervolgens Shell werkte, merkte hij dat er in de muziekwereld grote verschillen waren tussen vraag en aanbod. Hij liep toen, voor de komst van Friendster [een van de eerste social netwerksites uit 2002], al met het idee om deze vraag en aanbod beter op elkaar aan te sluiten door middel van een online netwerk, maar streaming muziek was er toen nog niet.

In de jaren daarna deelt Betist zijn idee met vrienden, maar veel van hen geloven niet dat het zou kunnen gaan werken omdat het publiek niet vooraf voor muziek gaat betalen. Betist gelooft wel in het idee en werkt het vervolgens in zijn eentje uit op zijn zolderkamer. Dat hij uiteindelijk het gelijk aan zijn zijde krijgt, illustreert hij aan de hand van een filmpje over leiderschap; een paar enthousiaste volgers blijkt namelijk genoeg te zijn. In de 2,5 jaar tijd is er door Sellaband 3,5 miljoen dollar opgehaald en is er ook al een offline spin-off ontstaan toen 1800 mensen uit 22 verschillende landen in Paradiso kwamen kijken naar bands die via Sellaband een cd hebben opgenomen. Inmiddels zijn er heel veel andere initiatieven weet Betist: Spot.Us, ChipIn, Catwalk Genius, Slicethepie, MyFootballClub.co.uk, BandStocks, A Swarm of Angels, Kiva, My C4 en MyBarackObama. Bij deze laatste wijst Betist er op dat Obama bij de traditionele financiers een vergelijkbaar bedrag heeft opgehaald als Bill Clinton destijds, maar dat juist 47 miljoen extra is opgehaald door zogenaamde ‘small givers’ via crowdfunding. Afsluitend wijst Betist op een aantal lessen van Sellaband.

1. Allereerst stelt Betist dat het concept crowdfunding enigszins overgewaardeerd is. Het is een marketing sausje geworden. Hij stipt kort even een aantal belangrijke punten voor succesvolle business-modellen aan uit het artikel “Four Elements of Reinventing your Business Model”: Customer Value Proposition, Key Resources, Key Processes, Profit Formula.

2. Verder: (a) Vind een juiste balans tussen het zijn van een broadcaster en een facilitator, (b) wees je bewust van de verschillende eigenschappen van oude en nieuwe media: ‘duw’ content top-down naar je publiek via oude media, en ‘trek’ bezoekers verleidelijk naar je content toe door middel van nieuwe media (c) Gebruik de Wisdom of the Crowds én de kennis van experts (d) Houd het simpel en houd alle stakeholders tevreden (e) Concept, techniek en PR moeten samenwerken

3. Wat er bij Sellaband precies is fout is gegaan staat volgens Betist goed beschreven in dit artikel van Wired, maar valt samen te vatten in de volgende punten: (a) Teveel nadruk op het maken van ouderwetse cd’s (b) Teveel nadruk op het maken van hele albums [in plaats van ‘losse nummers’] (c) Te weinig online promotie (d) Teveel bands van te lage kwaliteit; er moet een bepaalde kwaliteitsstandaard zijn.

Tot slot is een vraag uit het publiek nog het vermelden waard: ‘Kan crowdfunding worden toegepast worden bij sport?’ Betist antwoordt dat ‘ieder product waar ‘passie’ inzit geschikt is voor crowdfunding’. Sport is ook zo’n product. Denk bijvoorbeeld aan de aandelen van Ajax. Deze kopen men niet altijd voor het rendement, maar ook om een bepaalde emotionele band.

Jos Wieleman

Dan is het de beurt aan senior vice president Jos Wieleman om de betekenis van crowdfunding vanuit een bankperspectief te schetsen. Allereerst plaatst ABN AMRO crowdfunding binnen een aantal andere sociaal technologische trends zoals cloud computing, de opkomst van sociale en business- en marktplatformen in de Cloud en de groei van collaboratieve netwerken.

Daarnaast wijst Wieleman op de gevolgen van de financiële en economische crisis. Zo is er ten eerste een duidelijk zichtbare stagnerende ‘intermediatie functie’ van de banken. [red. ‘het aantrekken van deposito’s en spaartegoeden, waarvan de financiële middelen vervolgens worden gebruikt voor het verstrekken van (hypothecaire) leningen. De opbrengsten uit financiële intermediatie bestaan dan uit het verschil tussen de ontvangen rente (en dividenden, etc.) en de betaalde rente’, bron: CBS]. Ten tweede is er sprake van risco aversie; een gebrek aan risicodragend kapitaal. Ten derde ziet Wieleman een terughoudende kredietverlening aan het MKB terwijl er een groeiend behoefte is aan verstrekking van risico kapitaal aan het MKB.

Voor veel startende en groeiende ondernemers is het hierdoor lastig geworden om aan geld te komen, zeker nu banken voorzichtiger zijn geworden. Wieleman ziet een ‘equity gap’ ontstaan tussen de kleine leningen van vrienden of familie en de wat grotere bedragen van informele investeerders. Crowdfunding kan hierbij als een nieuwe infrastructurele oplossing dienen. Op basis innovatieve business modellen kan dan een nieuwe rol voor banken ontstaan dat Wieleman omschrijft als ‘low cost, service based value propositions’

Helen Toxopeus

Dan is het de beurt aan Helen Toxopeus, Innovatie Manager van Dialogues Incubator, om  te kijken naar wat crowdfunding betekent voor banken, investeerders en ondernemers. Ze bespreekt eerst drie belangrijke kenmerken van Web 2.0-ontwikkelingen in de financiële sector, namelijk informatie, organisatie en transacties. Steeds meer (1) informatie is tegen lage zoekkosten online vindbaar, (2) mensen organiseren zich steeds vaker in online decentrale netwerken waardoor hiërarchische structuren afnemen en (3) allerlei transacties steeds gemakkelijker en veiliger worden.

Door deze drie aspecten kunnen particulieren steeds eenvoudiger zelfstandig handel drijven en valt ondermeer de distributiefunctie van winkels weg. Goede online markten kunnen dan ook alleen maar bestaan door de juiste controle en spelregels, meent Toxopeus. Ze ziet dat het risico van aankopen daarnaast steeds meer wordt gedragen door de klant; denk bijvoorbeeld aan de aankopen ‘zonder bonnetje’ via marktplaats.

Ze illustreert deze ontwikkelingen aan de hand van een aantal crowdfunding voorbeelden uit de bankierswereld: Prosper (pioniers op het gebied van peer-to-peer leningen),  GrowVC (crowdfunding voor web 2.0 en mobiele start-ups), RaiseCapital (meer algemene community tussen investeerders en entrepreneurs) en Trampoline Systems (analyse van van zakelijke communicatie en samenwerkingsverbanden waarbij onder andere via crowdfunding aandelen kunnen worden uitgegeven).

Afsluitend volgden nog twee gelijktijdige workshops over crowdfunding, één voor investeerders en één voor ondernemers. Door het delen van elkaars ervaringen en vragen werd het uiteindelijk een interessante middag waarbij vanuit meerdere perspectieven naar een dit nieuwe fenomeen werd gekeken. De mix van ervaringsdeskundigen, bankiers, innovatiespecialisten en gretige nieuwe ondernemers bleek een geslaagde keuze. Ik raad iedereen daarom ook aan eens een presentatie of workshop van ABN AMRO’s Dialogues House bij te wonen!

Eerder in het dossier MindNote Verslaat:

* IPON: Onderwijs en ICT @ Jaarbeurs 11 maart 2010

* Symposium Media van Morgen (deel 2)

* Symposium Media van Morgen (deel 1)

* Unconvention Dag 2 – 14 januari 2010 @ Eurosonic/Noorderslag

* Unconvention Dag 1 – 13 januari 2010 @ Eurosonic/Noorderslag

Xi/Bashers-debat – 9 december 2009 @ CREA

6 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] door bijvoorbeeld crowdfunding initiatieven zoals Battle of Concepts uit 2008 (lees hier eventueel mijn verslag van het ABN-AMRO seminar over crowdfunding of mijn artikel over het crowdfunden van […]

  2. […] is weer een ander mooi voorbeeld van crowdfunding (zie bijvoorbeeld ook de iPod-horloges TikTok, mijn verslag van het ABN-AMRO seminar of mijn artikel over het crowdfunden van […]

  3. […] de geïnteresseerden, lees hier wat ik eerder al schreef over crwodfunding in mijn verslag van het ABN-AMRO seminar en mijn artikel over het crowdfunden van […]

  4. […] opleveren. Voor de geïnteresseerden, lees hier wat ik eerder al schreef over crwodfunding in mijn verslag van het ABN-AMRO seminar en mijn artikel over het crowdfunden van […]

  5. […] post ik bij dezen een handig overzichtelijk lijstje met links die ik in eerdere posts (over o.a. crowdfunding, locatieve media, nieuwe muzieksites) of tweets al […]

  6. […] volgers om zich heen. Voor mij was het filmpje op zich niet nieuw en wellicht hadden het  jullie het verslag hierover of mijn tweet ook al wel zien langskomen. Wie het toch gemist heeft krijgt alsnog de herkansing. […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *