Iris van de Kamp (onderwijskundige) over muziekeducatie

Iris van de Kamp is onderwijskundige en beheerder van de website van het Kenniscentrum Muziekdidactiek. Ze speelt 4 jaar altsaxofoon en geeft zelf geen muziekles.

Welke muziekeducatie heb je zelf genoten? (en heb je ervan genoten?)

Ik heb om de week privé-les en heb daarnaast veel geleerd door twee jaar mee te doen aan de de saxofoonweek. Via die organisatie kun je als saxofonist (er zijn ook weken rondom andere instrumenten) op een landgoed in Frankrijk een week met een grote groep Nederlanders muziek maken onder begeleiding van twee saxofoondocenten en een professionele ritmesectie. Een fantastische week!

Voor mij is het plezier tijdens het spelen het belangrijkste. Ik ben pas op m’n 34e begonnen met spelen. Als je dan na een paar jaar weet welk geluid je graag wilt horen uit je eigen sax, dan is het nog weleens lastig om de moed erin te houden. Leuke gelegenheden waar je dan met een groep kunt spelen helpen dan om weer door te gaan. De docent waar ik privé-les van krijg, helpt me door de lat op een bereikbare amateur-hoogte te houden, de druk niet te hoog op te voeren en door  behapbare oefeningen en goede feedback te geven.

Waar moet volgens jou het accent op liggen bij muziekeducatie?

“Het lijkt nogal voor de hand liggend, maar ik vind de kwaliteit van docenten doorslaggevend. Als je les krijgt van iemand die je basistechnieken verkeerd aanleert, dan heb je enorm veel werk om die fouten er later weer uit te krijgen. Zonde. Verder is het jammer dat je vaak start met het spelen van bladmuziek in plaats van het spelen op gehoor. Als je dat doet, is het erg moeilijk om je later los te rukken van de bladmuziek en te spelen op gevoel en gehoor.

Als ik als niet-muziekdocent iets mag zeggen over de ideale vorm van muziekeducatie, dan beperk ik me even tot onderwijs voor amateurs die (zoals ikzelf) veel willen leren maar dat vooral ook ter ontspanning willen doen. Volgens mij is het voor hen heel belangrijk dat de voortgang van je muzikale ontwikkeling zichtbaar wordt (zodat je trots kunt zijn op je resultaten), je kunt meespelen in groepen, je mee kunt doen aan leuke optredens (ook zonder podium, gewoon in de stad, op de stoep voor de muziekschool of op privé-feestjes) en je hulp krijgt om het lef te ontwikkelen dat je nodig hebt om op een podium te staan en met overtuiging te spelen.

Ik vind het onderwijs op veel muziekscholen vrij traditioneel en beperkt. Er liggen in mijn ogen grote mogelijkheden voor zelfstandig gevestigde docenten. Gooi de standaard lestijden over boord en blijf niet binnen de muren van de lesruimte. Zorg ook dat leerlingen af en toe les hebben bij collega-docenten (soms met andere instrumenten) en ga met groepen leerlingen naar cd’s luisteren en dvd’s bekijken. Ga samen naar concerten, zorg voor een studio waar mensen samen kunnen studeren en maak muziek op rare locaties. Verras bijvoorbeeld mensen op straat die niet naar concerten (kunnen) gaan of laat leerlingen een professionele band ‘bedienen’ (door de bandleden dingen te laten spelen en zaken te laten uitproberen die jij zelf technisch nog niet in huis hebt want zo ontdek je wat de mogelijkheden zijn van een band en wat de rol is van de verschillende instrumenten).

Verder is het heel leerzaam om leerlingen te laten spelen in een jamsessie waarin ook (semi-)professionele muzikanten meespelen. Tot slot vind ik het sterk als docenten samenwerken in een team van deskundigen. Dat zijn niet alleen muziekdocenten, maar bijvoorbeeld ook mensen die verstand hebben van de motorische ontwikkeling van mensen, van de ontwikkeling van je hersenen, van faalangst, van adhd, van theatrale vaardigheden, etc.

N.B. Hoe betaal je dit alles? Lastig, maar ik zie mogelijkheden als je als (netwerk van) docent(en) ondernemend en creatief bent. Een project uit Venezuela dat voor mij heel inspirerend is op het gebied van muziekeducatie is El Sistema (of als je geen Spaans spreekt deze site, maar je kunt ook de documentaire bestellen via de webwinkel van de Volkskrant.nl)

Welke rol denk je dat nieuwe media (internet, iPod, gsm, games) kunnen vervullen bij muziekeducatie?

Ik vind nieuwe media heel interessant ter aanvulling van het werk met een docent en in een groep. Ik geloof niet dat je via internet/software echt kunt leren musiceren. Via Youtube kun je ter inspiratie best voorbeelden vinden van verschillende uitvoeringen van nummers of bijvoorbeeld je eigen optredens aan vrienden laten zien. Via Twitter kun je elkaar tippen over mooie optredens en concerten. M.b.v. je telefoon kun je leerzame audio- en video-opnames maken en terugkijken en -luisteren hoe je overkomt en klinkt. Verder vind ik het zelf erg leuk als je eigen docent of muziekschool een site inricht waar je bladmuziek en software voor gehoortraining kunt vinden (als de rechten afgekocht kunnen worden) of inspirerende opnames kunt vinden en uploaden. Ook is het waardevol als je  mensen kunt zoeken die mee willen naar een concert of samen met je willen optreden of tips voor leuke boeken en documentaires met elkaar kunt delen etc.

Eerder in deze serie:
Pim van de Werken (producer en muzikant) over muziekeducatie
Marco Kalnenek (labeleigenaar en toetsenist) over muziekeducatie
Niels Aalberts (EHPO) over muziekeducatie
Martijn Crama (Music United) over muziekeducatie
Peter Visser (Bettie Serveert) over muziekeducatie
Bas Verweij (Interaction Designer & Charing X) over muziekeducatie
Jelle Paulusma (Paulusma en ex-Daryll-Ann) over muziekeducatie
Lourens van Haaften (People You Know, ex-Van Katoen) over muziekeducatie
Danny La Haye (Giovanca) over muziekeducatie
Evert Zeevalkink (professioneel gitarist) over muziekeducatie
Eelco Topper (o.a. Knobsticker/Kyteman/Giovanca) over muziekeducatie
Jelmer Gussinklo (3FM) over muziekeducatie
Vedran Mircetic (De Staat) over Muziekeducatie

3 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] over muziekeducatie Case Mayfield over muziekeducatie Aram Haagsman (The Tunes) over muziekeducatie Iris van de Kamp (onderwijskundige) over muziekeducatie Over de evolutie van gitaarlessen Pim van de Werken (producer en muzikant) over muziekeducatie […]

  2. […] 1 maand leren gitaar spelen. Eerder in deze serie: Aram Haagsman (The Tunes) over muziekeducatie Iris van de Kamp (onderwijskundige) over muziekeducatie Over de evolutie van gitaarlessen Pim van de Werken (producer en muzikant) over muziekeducatie […]

  3. […] in deze serie: Iris van de Kamp (onderwijskundige) over muziekeducatie Over de evolutie van gitaarlessen Pim van de Werken (producer en muzikant) over muziekeducatie […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *