Muziek en de Media van Morgen

Afgelopen donderdagavond was ik uitgenodigd om op de tweede editie van het symposium Media van Morgen te spreken over muziek en de media van morgen. De andere presentaties gingen over games, zorg, televisie en de media van morgen. Vorig jaar zat ik zelf in de zaal en schreef ik een uitgebreid verslag van een inspirerende avond. Hieronder staan de slides van mijn verhaal, maar in een notendop kwam het hier op neer.

Om iets zinnigs te kunnen zeggen over muziek en de media van morgen, leek het mij als geesteswetenschapper zinvol om te kijken naar enkele betekenissen en daarbij ook te kijken naar de media van gisteren. Bij het zoeken naar die betekenissen, trok ik een parallel met de verschillende perspectieven die je op muziek kunt hebben. Zoals ik in dit artikel al schreef (en nog eerder in mijn MA-scriptie over gitaareducatie), zijn er namelijk zeker zes perspectieven op muziek mogelijk.

1. Muziek als esthetisch object

2. Muziek als symbool

3. Muziek als praktische activiteit

4. Muziek als ervaring

5. Muziek als ‘agent’ (met handelingsvermogen)

6. Muziek als een bezitbaar goed (commodity)

Wat mij betreft zijn deze perspectieven ook goed van toepassing op ‘media’, of beter op ieder ‘medium’. Want net als ik in deze presentatie over Muziek en (a-)sociale media al aanstipte, zijn media meervoud: “Zo heb je bijvoorbeeld het medium de krant, de radio, de televisie, een tijdschrift etc. …/… Ook bij sociale media [of media van morgen] is het goed om je te realiseren dat het woord ‘media’ meervoud is. Zo heb je namelijk het medium webblog, Twitter, LinkedIn, Facebook etc.” schreef ik toen. Vervang het woord muziek dus voor media en je krijgt een lijst met perspectieven die belangrijk zijn voor het duiden van mogelijke media van morgen.

1. Media als esthetisch objecten

2. Media als symbolen

3. Media als praktische activiteiten

4. Media als ervaringen

5. Media als ‘agents’ (met handelingsvermogen)

6. Media als bezitbare goederen


0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *