TED-tip #48 Liz Coleman over hervormingen in de geesteswetenschappen
Iedere maandag tipt Mindnote een TED-presentatie met interessante en/of handige ideeën over muziek, edutainment en e-cultuur. Tijdens deze jaarlijkse conferenties houden allerhande invloedrijke denkers een lezing van maximaal twintig minuten over hun eigen expertise. Deze voordrachten staan allemaal online en gaan in eerste instantie over technologie, entertainment en design (TED), maar gaan steeds vaker ook over wetenschap, kunst, economie en maatschappelijke onderwerpen.
De president van Bennington (ooit één van de duurste scholen van de Verenigde Staten) Liz Coleman begon eind jaren negentig met radicale en controversiële hervormingen van het educatieve systeem. Ze legde de nadruk op interdisciplinariteit en actieve betrokkenheid. ‘Higher education is an active pursuit — a performing art’ is Coleman van mening en er moet daarom onder andere veel meer aandacht komen voor de interactie tussen een docent en student.
In onderstaande enigszins taaie presentatie wijst Coleman op vragen zoals: ‘Welke wereld zijn we aan het maken? Welke wereld zouden we moeten maken? Welke wereld kunnen we maken?’ die helaas steeds vaker sceptisch worden weggewuifd. Zelf geesteswetenschappelijk geschoold en dus zeer vertrouwd met dergelijk vragen, illustreert dit ook de kern van mijn adviespraktijken. Vervang het woord wereld door ‘media’, ‘sociale media’ of zelfs ‘boodschap’ en er ontstaat een gereedschapskist vol met essentiële vragen waarover iedereen die serieus met media aan de slag wil gaan, eens goed zou moeten gaan nadenken. Ze geeft ook concrete voorbeelden om tot zo’n meer actie gericht curriculum te komen. Retoriek, design, mediatie en improvisatie spelen hierbij een belangrijk rol.
Eerdere TED-tips: * Jesse Schell over het aanstaande game-tijdperk * Rob Wijnberg over een raam naar de wereld * Amber Case over de mens als cyborg * Jake Shimabukuro speelt Bohemian Rhapsody op Ukelele (!) * Ali Carr-Chellman over jongens, games en leren * Daniel Floyd over Tangential Learning * Cameron Herold over kinder-entrepreneurs * De fingerstyle van Kaki King * Diana Laufenberg over het leren van fouten * Richard Baraniuk over leren via Open Source * Ze Frank’s participatie game-universum * Jason Fried: Efficiënter werken zonder M & M’s * Seth Priebatsch over een spel-laag over de echte wereld * Tom Chatfield over hoe games het brein belonen * De viool-loops van Andrew Bird * Ken Robinson over nieuw educatie paradigma * Chris Anderson over educatieve video’s * Lalitesh Katragadda over Google Map Maker * Ken Robinson over educatie en creativiteit * Bob Ostertag bij STEIM * Ethan Zuckerman over imaginair mondiaal burgerschap * David Byrne over architectuur en muziek * ‘When ideas have sex’. Matt Ridley over de uitwisseling van ideeën * Jason Fried over time management en efficiënt werken * Pamelia Kurstin bespeelt en vertelt over de theremin * Charles Leadbeater over educatie innovatie in sloppenwijken * Lawrence Lessig over vrijheid in onze remixcultuur * John Underkoffler over ‘user interface’ en handschoenen * Adam Sadowsky over het maken van een videoclip * Bobby McFerrin over publieksparticipatie en universele muzikaliteit * Tim Brown over creatief denken en spel * Mihaly Csikszentmihalyi over creativiteit, voldoening en ‘flow’ * Nicholas Carr over het tijdperk van The Cloud * Tim O’Reilly over The Internet of Things * Clay Shirky over hoe social media historie kunnen schrijven * Jane McGonigal over een betere wereld door te gamen * Nicholas Negroponte over computers, educatie en mondiale ontwikkeling * Matt Mason over het Piratendilemma * Mediaorakel Marshall McLuhan uit de jaren ‘60 * Seth Godin over de kracht van ’stammen’ * Larry Lessig over wetgeving die creativiteit verstikt * Evan Williams over het luisteren naar Twitter-gebruikers * Henry Jenkins: Convergence Culture * Tod Machover: Playing the music in your head * Charles Leadbeater: The rise of the amateur professional * Yochai Benkler: Open-source economics * Howard Rheingold: Way-new collaboration
Trackbacks & Pingbacks
[…] Siftables * David Perry en de volgende generatie games * Sugata Mitra over leren in groepen * Liz Coleman over hervormingen in de geesteswetenschappen * Jesse Schell over het aanstaande game-tijdperk * Rob Wijnberg over een raam naar de wereld […]
[…] Siftables * David Perry en de volgende generatie games * Sugata Mitra over leren in groepen * Liz Coleman over hervormingen in de geesteswetenschappen * Jesse Schell over het aanstaande game-tijdperk * Rob Wijnberg over een raam naar de wereld […]
[…] Siftables * David Perry en de volgende generatie games * Sugata Mitra over leren in groepen * Liz Coleman over hervormingen in de geesteswetenschappen * Jesse Schell over het aanstaande game-tijdperk * Rob Wijnberg over een raam naar de wereld […]
[…] Siftables * David Perry en de volgende generatie games * Sugata Mitra over leren in groepen * Liz Coleman over hervormingen in de geesteswetenschappen * Jesse Schell over het aanstaande game-tijdperk * Rob Wijnberg over een raam naar de wereld […]
[…] Siftables * David Perry en de volgende generatie games * Sugata Mitra over leren in groepen * Liz Coleman over hervormingen in de geesteswetenschappen * Jesse Schell over het aanstaande game-tijdperk * Rob Wijnberg over een raam naar de wereld […]
[…] Siftables * David Perry en de volgende generatie games * Sugata Mitra over leren in groepen * Liz Coleman over hervormingen in de geesteswetenschappen * Jesse Schell over het aanstaande game-tijdperk * Rob Wijnberg over een raam naar de wereld […]
[…] TED-tips: * Liz Coleman over hervormingen in de geesteswetenschappen * Jesse Schell over het aanstaande game-tijdperk * Rob Wijnberg over een raam naar de wereld […]
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!