Op naar het ruime sop… met Sparrow Falls #2

Gisteren verscheen het eerste deel van de SWOT-analyse van de postpunk/rockband Sparrow Falls uit Maastricht. Vandaag bespreken de heren de kansen, de bedreigingen en komen ze met een conclusie. Waarom?

Gitarist Lando van Berlo is onlangs afgestudeerd als Bachelor Communicatie- en Multimediadesign aan de Hogeschool Zuyd. In zijn afstudeerscriptie deed hij onderzoek naar de manier waarop sociale media ingezet kunnen worden ter promotie van Sparrow Falls. Samen met toetsenist Stijn Bannier herschreef hij twee delen uit die scriptie voor Mindnote.

KANSEN

  • Welke kansen liggen er voor de band?
  • Op welke manier kan en dient de band deze kansen aan te grijpen en er op in te spelen?

Met name onze CD wordt erg goed ontvangen en deze recensies nemen we dan ook altijd mee in ons perspakket. Juist omdat de muziek die de maken uniek genoemd wordt en onze liveoptredens zo’n goede reacties teweegbrengen, kan dit voor kansen zorgen. Zo zijn we al, op basis van deze CD, geselecteerd voor de Popronde en de Grote Prijs van Nederland, hetgeen deze kans bevestigd.

Doordat steeds meer personen wereldwijd gebruik maken van sociale media, kunnen we als band op een relatief eenvoudige en, niet geheel onbelangrijk, een goedkope manier ons profileren op het internet en de muziek aan de doelgroep presenteren. We hebben in mei ons album via alle bekende digitale kanalen online uitgebracht en proberen ook onze sociale media steeds actiever te gebruiken en beter in te zetten.

Bijna alle bandleden zijn gevestigd in Maastricht. Omdat Maastricht erg centraal ligt ten opzichte van België en Duitsland (de zogenaamde Euregio) en men ook relatief snel in Frankrijk en andere omliggende landen is, willen we proberen in te zetten op optredens in die landen. Enerzijds beperkt je dit niet alleen tot Nederland, anderzijds zien we wel dat het extra moeite kost om hier aan optredens en promotie te raken. Ondertussen hebben we het eerste optreden in België achter de rug (middels een package met een Belgische band) en het volgende komt eraan in december.

BEDREIGINGEN

  • Zijn er directe of indirecte bedreigingen voor de band?
  • Op welke manier(en) uiten deze “bedreigingen” zich?
  • Hoe dient de band hiermee om te gaan en op te anticiperen?

Een grote bedreiging van dit moment zijn de cultuurbezuinigingen. De bezuinigingen op cultuur houden in dat er in totaal 200 miljoen euro gekort wordt op het budget voor onder andere (pop)muziek. Deze bezuinigingen zorgen ervoor dat onder andere festivals en poppodia te kampen hebben met het wegvallen van een grote financiële factor. Dit kan ook leiden tot het moeten zoeken naar andere bronnen van inkomsten, dit zou kunnen betekenen dat onder andere tickets voor concerten en festivals veel duurder gaan worden. Het gevaar bestaat dat er over geringe tijd minder budget is om bands überhaupt te laten optreden. Dit is niet alleen een gevaar voor Sparrow Falls, maar net zo goed voor alle andere bestaande Nederlandse bands.

Sparrow Falls heeft geen andere bands als directe concurrenten als men de vergelijking gaat maken qua muziek. Echter, het is wel zo dat men bijna zou kunnen zeggen dat er heel veel nieuwe bands elk jaar weer de podia onveilig maken. Het groeiende aantal bands kan als een indirecte bedreiging gezien worden omdat de band hierdoor actiever bezig zal moeten zijn om de aandacht te trekken van onder andere festivalboekers en concertorganisatoren van poppodia.

CONCLUSIE

Bovenstaande figuur zet de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen overzichtelijk tegenover elkaar zodat men in één oogopslag kan zien met welke punten wij als band mee dienen te houden en waar we ons specifiek op kunnen richten om de gestelde doelen te bereiken.

Zoals eerder aangegeven is het maken van een SWOT-analyse een heel eerlijke en open bezigheid voor je band. De SWOT-analyse van Sparrow Falls zomaar online zetten is natuurlijk best wel een openbaring, maar we vinden ook dat andere bands hiervan kunnen leren. Tegelijkertijd is het ook goed om eens even stil te staan met waar je mee bezig bent en welke reacties, recensies en opmerkingen je (positief én negatief) al gehad hebt. Daarnaast ga je eens binnen de band kijken met welke insteek en ervaring je bandleden bezig zijn met de band. Hieruit haal je de sterktes en zwaktes van je band. De kansen en bedreigingen zijn vervolgens zaken die indirect met de band te maken hebben, maar waar je wel rekening mee dient te houden bij het maken van toekomstplannen van de band.

In juni deelde de Achterhoekers van Blizzard al hun SWOT-analyse met ons, maar hun Limburgse collegae uit de Euregio doen met deze bijdrage ook een fijne digitale boon in de pot. Volgende week zal het Maastrichtse sextet nog een aantal tipjes van hun muzikale sluier oplichten voor ons. Tot die tijd ben ik wel benieuwd of er bands zijn die zich in de kansen en bedreigen van Sparrow Falls herkennen?

3 antwoorden
  1. Niels
    Niels zegt:

    leuk dat ze het delen, maar de term ‘Uniek’ is een beetje hoog van de toren… wat dat betreft had er beter kunnen staan: niet uniek, er zijn duizenden soortgelijkklinkende nederlandse bands… wellicht heb ik hun unieke geluid nog niet ontdekt.

    Beantwoorden
  2. MindnoteNL
    MindnoteNL zegt:

    Hey Niels, bedankt voor je reactie. Lando en Stijn geven in het stuk volgens mij aan dat ze door anderen uniek genoemd worden en dus zijn het ook niet hun eigen woorden.. Daarnaast is ‘uniek’ is natuurlijk altijd een discutable term en afhankelijk van de context.. Waarin zijn ze uniek, waar, wanneer etc. 🙂

    Beantwoorden
  3. Stijn (Sparrow Falls)
    Stijn (Sparrow Falls) zegt:

    Hey Niels, dat unieke is inderdaad gebaseerd op recensies (oa LiveXS), jurycommentaar (Grote Prijs van NL) en andere externe bronnen.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *