Unconvention Dag 1 – 13 januari 2010 @ Eurosonic/Noorderslag

Ieder jaar komt de complete Europese muziekindustrie (labels, zalen, boekers, journalisten etc.) naar Groningen voor Eurosonic/Noorderslag. Aan de vooravond van dit festival vond dit jaar voor het eerst een kleinere conventie plaats over en met de ‘grass roots of the music industry’. De eerste dag van deze UnConvention vond plaats in filmtheater en café Images.

Panel 1. Offline is the new online

Het eerste panel bespreekt en benadrukt het belang van live-optredens. Alleen Twitter en Myspace zijn niet genoeg, probeer als band ook slim om te gaan met  je boekingen en promotieactiviteiten: “Offline is the new online”. Het panel bestaat uit Geert van der Velde (Ham Radio Communications), Frank Kimenai (Incubate Festival), Howard Monk (The Local; UK) en gesprekleider Jeff Thompson (Fat Northerner Records; UK). Met enigszins bevroren tenen door meerdere vertraagde treinen (#nsfail), heb ik helaas niet het het hele gesprek kunnen volgen. Wel ving ik nog genoeg interessante opmerkingen op.

Howard kwam met een leuke anekdote om op een slimme offline manier een concert van je band te promoten. Er was eens bandje dat op een middag een café binnenstapte. Dit café zat tegenover een zaal waar ‘s avonds een bekende band met vergelijkbare muziek zou spelen. Het bandje vroeg of ze in dat café mochten spelen en zeiden dat ze wel 250 bezoekers konden regelen. Van de paar duizend concertbezoekers zijn er altijd een aantal geïnteresseerd in een afzakkertje, redeneerde het bandje. Het café ging akkoord en het bandje speelde ‘s avonds voor een volle zaal met concertbezoekers van de bekende band. Daarnaast had het bandje ook nog eens veel nieuwe fans gekregen, aangezien ze vergelijkbare muziek maakten. Een andere leuke tip van Howard ging over het imago van je band. Wanneer je bijvoorbeeld nog geen boekingskantoor hebt, dan zou je ook best een naam kunnen verzinnen! Wanneer je dan optredens gaat regelen, zullen podia je wat serieuzer inschatten en wellicht eerder toehappen.

Verder vertelde Geert over de waarde van zijn nevenactiviteiten als muzikant. Begonnen als muzikant, is hij in de loop van de tijd voor andere bands en artiesten bepaalde zaken gaan regelen. Door voor anderen onder andere optredens te boeken, creëerde hij een waardevol netwerk van relaties en activiteiten. Deze kwamen weer ten goede aan zijn eigen band. Uiteindelijk verlieten de bezoekers de zaal met een wijze spreuk die eveneens de naam is van een band uit New York: Try Fail Try.

Panel 2. Too MySpace or not to MySpace; Social networks reviewed

Het tweede panel bespreekt het belang van connected zijn, zonder daarvoor heel veel investeringen te hoeven doen. Het panel bestaat uit Nicolai Adolfs (Beep!Beep! Back Up the Truck), Lance LaBreche (Rocket Garage, Good Faith Entertainment; US) Pim vd Werken (Silence is Sexy) moderator: Hoite Polkamp (Veronica Holding, vroeger MySpace)

Pim vertelt zijn verhaal over de promotie van zijn band Silence is Sexy op heel veel verschillende online platformen. Hij maakte onder andere succesvol gebruik van Last.fm om zijn nieuwe album te promoten. Ook wist hij via de torrentsite mininova zijn album aan te bieden wat inmiddels al resulteerde in 80.000 downloads (!). Nicolai vult aan dat je Last.fm ook heel goed kunt voor het promoten van je optredens.

Lance wijst verder op het belang nuttig gebruik te maken van je profielen. Doe er een aantal goed, probeer niet overal half te zitten. Het feit dat fans directer dan ooit in contact kunnen staan met hun muzikanten is een belangrijke waarde. Je moet ook de profielen kanaliseren en uiteindelijk zorgen dat ze op één plek weer samenkomen. Pim is het hier niet helemaal mee eens en wijst op het belang om op zoveel mogelijk plekken te zitten. Vanuit de zaal wordt er aangevuld dat social netwerken er ook vooral zijn voor de fans. Om met elkaar te praten over de band. Pim is daarbij van mening dat je dergelijke conversaties niet moet of kunt controleren, terwijl Lance er juist wel grip op wil krijgen. Je daaruit namelijk weer kunt opmaken hoeveel blauwe t-shirts, hoeveel groene etc je moet kopen. Nicolai vult te slotte aan om je ook weer niet te veel op cijfertjes te richten, maar vergeet ook vooral niet om veel in de oefenruimte zitten.

Panel 3. Music for brands and companies – selling your soul?

Het laatste panel van de eerste dag bespreekt hoe muziek maken voor bedrijven geld op kan leveren. Het panel bestaat uit Walter Flapper (Flapper Management), Renger Koning (Soundbase Studio), en moderator Lykle de Vries (New Music Labs).

Walter legt uit hoeveel de verkoop van licenties tegenwoordig opleveren. Voor een Heineken reclame ontving hij bijvoorbeeld €20.000,- en voor de videogame Grand Tourismo €6.000,-. Hierbij gaat het wel steeds om eenmalige bedragen en niet om bepaalde licentieverkopen. Renger benadrukt dat je vaak wel twee tot drie jaar moet wachten voordat je daarvan geld ontvangt. Hij bekijkt het dan ook zo dat de ‘klanten’ hem eigenlijk betalen voor zíjn muziekeducatie. Helemaal interessant wordt het wanneer Dave op wijst op de mogelijke laagdrempeligheid. Zo zijn er genoeg kleine independent game ontwikkelaars waarbij jou muziek zou kunnen passen. Denk bijvoorbeeld aan een iPhone applicatie waarbij jou band dan voor de achterliggende muziek heeft gezorgd. Door middel van een directe link naar iTunes store, hebben gebruikers vervolgens eenvoudig de mogelijkheid het hele nummer te downloaden.

De dag wordt beëindigd met gratisch hop en gerstemout. Een leuke ongedwongen afsluiting van de eerste dag van Unconvention.

3 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] te maken van Creative Commons licenties. Hierbij gaat het (in tegenstelling tot wat Walter Flapper gisteren vertelde) om een vaststaand bedrag mét een licentie. Hierdoor kan Marco vrij zelfstandig opereren en zijn […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *