Tooltip #53 Bereken je online invloed met Klout

Maandagavond zag ik via Gert Jan een interessante presentatie langsvliegen op Twitter over een korte geschiedenis van invloed via sociale media. De slides beginnen met een definitie:

“An influencer has been a person who can effect change within a particular community or change the course of an event in time though information sharing. They are cool dudes who inspire us to do things.”

Dat dergelijke personen met hun overredingskracht in een machtige positie verkeren, is wel duidelijk. In 2002 schreef Malcolm Gladwell er de bestseller ‘The Tipping Point: How Little Things Can Make A Big Difference’ over en inmiddels wordt hier handig op ingespeeld door zogenaamde beïnvloed-marketing (Marketing Facts schreef deze uitgebreide post).

Bovenstaand screenshot van het in 2008 opgerichte Klout uit San Francisco, toont mijn online invloed, op basis van mijn Twitter-account (mijn Facebook gegevens worden nog verwerkt):

Meindert Bussink is a Specialist. You may not be a celebrity, but within your area of expertise your opinion is second to none. Your content is likely focused around a specific topic or industry with a focused, highly-engaged audience.

De manier waarop Klout tot deze conclusie kwam ging (te?) snel. Even inloggen met je Twitter-account en nog geen seconde later krijg dat overzicht met grafiekjes en verschillende scores. De scores variëren van 1 tot 100, waarbij een hogere score een bredere en sterkere ‘sfeer van beïnvloeding’ representeert. Door gebruik te maken van 35 variabelen op Twitter en Facebook berekent Klout de zogenaamde True Reach (omvang van je publiek), Amplification Probability (mate waarin jouw berichten worden beantwoord of doorgestuurd) en de Network Score (hoe invloedrijk jouw publiek zelf is).

In de groeiende netwerksamenleving zijn dergelijke gegevens steeds interessanter om te weten. Of dit nu geldt voor een politicus die zijn achterban wil bereiken, een merk die een product aan de man wil brengen, of een band die haar fans wil bereiken.

Eerdere ToolTips:

Tooltip #52 Ebookplatform 24Symbols
Tooltip #51 Zelf games maken via GameSalad
Tooltip #50 Online gitaarlessen van GuitarTricks
Tooltip #49 Shuffler.fm en de kracht van willekeur
Tooltip #48 Een draagbare oplader van zonne-energie
Tooltip #47 Verspreid als eerste via Spread.us
Tooltip #46 Een versterker om mee te bellen.. IK Multimedia
Tooltip #45 Labtones, (weer) een online muzieknetwerk
Tooltip #44 Geld bij elkaar sprokkelen via Flattr
Tooltip #43 Klem, klip of driepoot voor digitaal zakmes?
Tooltip #42 Kitara. Voor de postmoderne gitarist…
Tooltip #41 Guitar Buddy. Je digitale gitaarvriend
Tooltip #40 iRealBook. Alle jazzstandards digitaal gebundeld
Tooltip #39 Maak je eigen ochtendritme met Breaker
Tooltip #38 Mailings versturen via MailChimp
Tooltip #37 Ecologisch verantwoord je gitaar stemmen..
Tooltip #36 Mac App Store, voor op je computer
Tooltip #35 Online je presentaties delen met SlideShare
Tooltip #33 i-tab: Niet meer uit je kop maar op je kop!
Tooltip #32 We hebben een band, nu nog een naam…
Tooltip #31 Plaxo: adresboek 2.0
Tooltip #30 Mindnode: Handig Mindmap programma met een ‘d’…
Tooltip #29 RockMelt, een nieuwe ‘social browser’
Tooltip #28 Je persoonlijke Twitter-krant met Paper.li
Tooltip #27 Eenvoudig je website schetsen via Mocking Bird
Tooltip #26 Inzoomende presentaties met Prezi
Tooltip #25 Garageband ’11 vertelt hoe je speelde
Tooltip #24 Maak eenvoudig een woordwolk met Wordle
Tooltip #23 TwitterCounter widget
Tooltip #22 Grote bestanden verzenden
Tooltip #21 Een website maken met Squarespace
Tooltip #20 Stel je eigen site samen met flavors.me
Tooltip #19 Verzamel je ideeën, links en foto’s met Evernote
Tooltip #18 Creëer je eigen tv-kanaal met Yubby (of Dik)
Tooltip #17 Bettween.com
Tooltip #16 Google TV als entertainment ‘schil’
Tooltip #15 Online samenwerken met Google Docs
Tooltip #14 De iPad en tijdschriften 2.0
Tooltip #13 Bak met Playlistify je eigen mixtape
ToolTip #12 Spotify zal de muziekcultuur (weer) veranderen
ToolTip #11 Via BlogBird eenvoudig je eigen site maken
ToolTip #10 Via Mflow je favoriete muziek delen en verkopen
ToolTip #9 Issuu: Publiceren was nog nooit zo eenvoudig
ToolTip #8 Negen Raden voor Social Media Gebruik
ToolTip #7 Na ‘ontvrienden’ nu virtuele zelfmoord: ‘Web 2.0 Suicide Machine’
ToolTip #6 Opnemen van Skype-gesprekken
ToolTip #5 Smoov: nieuwe generatie webinterface
ToolTip #4 Tweetdeck: profielenbeheer
ToolTip #3 Dropbox: online data opslag
ToolTip #2 Google Wave; Forum Romanum 2.0?
ToolTip #1 ArtistData

 

 

6 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Music Beta van Google (ook) de muziekcultuur? Tooltip #54 Analyseer je potentiële hit met uPlaya Tooltip #53 Bereken je online invloed met Klout Tooltip #52 Ebookplatform 24Symbols Tooltip #51 Zelf games maken via GameSalad Tooltip #50 Online […]

  2. […] Music Beta van Google (ook) de muziekcultuur? Tooltip #54 Analyseer je potentiële hit met uPlaya Tooltip #53 Bereken je online invloed met Klout Tooltip #52 Ebookplatform 24Symbols Tooltip #51 Zelf games maken via GameSalad Tooltip #50 Online […]

  3. […] Music Beta van Google (ook) de muziekcultuur? Tooltip #54 Analyseer je potentiële hit met uPlaya Tooltip #53 Bereken je online invloed met Klout Tooltip #52 Ebookplatform 24Symbols Tooltip #51 Zelf games maken via GameSalad Tooltip #50 Online […]

  4. […] Music Beta van Google (ook) de muziekcultuur? Tooltip #54 Analyseer je potentiële hit met uPlaya Tooltip #53 Bereken je online invloed met Klout Tooltip #52 Ebookplatform 24Symbols Tooltip #51 Zelf games maken via GameSalad Tooltip #50 Online […]

  5. […] ToolTips:  Tooltip #54 Analyseer je potentiële hit met uPlaya Tooltip #53 Bereken je online invloed met Klout Tooltip #52 Ebookplatform 24Symbols Tooltip #51 Zelf games maken via GameSalad Tooltip #50 Online […]

  6. […] ToolTips: Tooltip #53 Bereken je online invloed met Klout Tooltip #52 Ebookplatform 24Symbols Tooltip #51 Zelf games maken via GameSalad Tooltip #50 Online […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.