Tooltip #53 Bereken je online invloed met Klout
Maandagavond zag ik via Gert Jan een interessante presentatie langsvliegen op Twitter over een korte geschiedenis van invloed via sociale media. De slides beginnen met een definitie:
“An influencer has been a person who can effect change within a particular community or change the course of an event in time though information sharing. They are cool dudes who inspire us to do things.”
Dat dergelijke personen met hun overredingskracht in een machtige positie verkeren, is wel duidelijk. In 2002 schreef Malcolm Gladwell er de bestseller ‘The Tipping Point: How Little Things Can Make A Big Difference’ over en inmiddels wordt hier handig op ingespeeld door zogenaamde beïnvloed-marketing (Marketing Facts schreef deze uitgebreide post).
Bovenstaand screenshot van het in 2008 opgerichte Klout uit San Francisco, toont mijn online invloed, op basis van mijn Twitter-account (mijn Facebook gegevens worden nog verwerkt):
Meindert Bussink is a Specialist. You may not be a celebrity, but within your area of expertise your opinion is second to none. Your content is likely focused around a specific topic or industry with a focused, highly-engaged audience.
De manier waarop Klout tot deze conclusie kwam ging (te?) snel. Even inloggen met je Twitter-account en nog geen seconde later krijg dat overzicht met grafiekjes en verschillende scores. De scores variëren van 1 tot 100, waarbij een hogere score een bredere en sterkere ‘sfeer van beïnvloeding’ representeert. Door gebruik te maken van 35 variabelen op Twitter en Facebook berekent Klout de zogenaamde True Reach (omvang van je publiek), Amplification Probability (mate waarin jouw berichten worden beantwoord of doorgestuurd) en de Network Score (hoe invloedrijk jouw publiek zelf is).
In de groeiende netwerksamenleving zijn dergelijke gegevens steeds interessanter om te weten. Of dit nu geldt voor een politicus die zijn achterban wil bereiken, een merk die een product aan de man wil brengen, of een band die haar fans wil bereiken.
Eerdere ToolTips:
Tooltip #52 Ebookplatform 24Symbols Tooltip #51 Zelf games maken via GameSalad
Tooltip #50 Online gitaarlessen van GuitarTricks
Tooltip #49 Shuffler.fm en de kracht van willekeur
Tooltip #48 Een draagbare oplader van zonne-energie Tooltip #47 Verspreid als eerste via Spread.us Tooltip #46 Een versterker om mee te bellen.. IK Multimedia Tooltip #45 Labtones, (weer) een online muzieknetwerk Tooltip #44 Geld bij elkaar sprokkelen via Flattr Tooltip #43 Klem, klip of driepoot voor digitaal zakmes? Tooltip #42 Kitara. Voor de postmoderne gitarist… Tooltip #41 Guitar Buddy. Je digitale gitaarvriend Tooltip #40 iRealBook. Alle jazzstandards digitaal gebundeld Tooltip #39 Maak je eigen ochtendritme met Breaker Tooltip #38 Mailings versturen via MailChimp Tooltip #37 Ecologisch verantwoord je gitaar stemmen.. Tooltip #36 Mac App Store, voor op je computer Tooltip #35 Online je presentaties delen met SlideShare Tooltip #33 i-tab: Niet meer uit je kop maar op je kop! Tooltip #32 We hebben een band, nu nog een naam… Tooltip #31 Plaxo: adresboek 2.0 Tooltip #30 Mindnode: Handig Mindmap programma met een ‘d’… Tooltip #29 RockMelt, een nieuwe ‘social browser’ Tooltip #28 Je persoonlijke Twitter-krant met Paper.li Tooltip #27 Eenvoudig je website schetsen via Mocking Bird Tooltip #26 Inzoomende presentaties met Prezi Tooltip #25 Garageband ’11 vertelt hoe je speelde Tooltip #24 Maak eenvoudig een woordwolk met Wordle Tooltip #23 TwitterCounter widget Tooltip #22 Grote bestanden verzenden Tooltip #21 Een website maken met Squarespace Tooltip #20 Stel je eigen site samen met flavors.me Tooltip #19 Verzamel je ideeën, links en foto’s met Evernote Tooltip #18 Creëer je eigen tv-kanaal met Yubby (of Dik) Tooltip #17 Bettween.com Tooltip #16 Google TV als entertainment ‘schil’ Tooltip #15 Online samenwerken met Google Docs Tooltip #14 De iPad en tijdschriften 2.0 Tooltip #13 Bak met Playlistify je eigen mixtape ToolTip #12 Spotify zal de muziekcultuur (weer) veranderen ToolTip #11 Via BlogBird eenvoudig je eigen site maken ToolTip #10 Via Mflow je favoriete muziek delen en verkopen ToolTip #9 Issuu: Publiceren was nog nooit zo eenvoudig ToolTip #8 Negen Raden voor Social Media Gebruik ToolTip #7 Na ‘ontvrienden’ nu virtuele zelfmoord: ‘Web 2.0 Suicide Machine’ ToolTip #6 Opnemen van Skype-gesprekken ToolTip #5 Smoov: nieuwe generatie webinterface ToolTip #4 Tweetdeck: profielenbeheer ToolTip #3 Dropbox: online data opslag ToolTip #2 Google Wave; Forum Romanum 2.0? ToolTip #1 ArtistData
Trackbacks & Pingbacks
[…] Music Beta van Google (ook) de muziekcultuur? Tooltip #54 Analyseer je potentiële hit met uPlaya Tooltip #53 Bereken je online invloed met Klout Tooltip #52 Ebookplatform 24Symbols Tooltip #51 Zelf games maken via GameSalad Tooltip #50 Online […]
[…] Music Beta van Google (ook) de muziekcultuur? Tooltip #54 Analyseer je potentiële hit met uPlaya Tooltip #53 Bereken je online invloed met Klout Tooltip #52 Ebookplatform 24Symbols Tooltip #51 Zelf games maken via GameSalad Tooltip #50 Online […]
[…] Music Beta van Google (ook) de muziekcultuur? Tooltip #54 Analyseer je potentiële hit met uPlaya Tooltip #53 Bereken je online invloed met Klout Tooltip #52 Ebookplatform 24Symbols Tooltip #51 Zelf games maken via GameSalad Tooltip #50 Online […]
[…] Music Beta van Google (ook) de muziekcultuur? Tooltip #54 Analyseer je potentiële hit met uPlaya Tooltip #53 Bereken je online invloed met Klout Tooltip #52 Ebookplatform 24Symbols Tooltip #51 Zelf games maken via GameSalad Tooltip #50 Online […]
[…] ToolTips: Tooltip #54 Analyseer je potentiële hit met uPlaya Tooltip #53 Bereken je online invloed met Klout Tooltip #52 Ebookplatform 24Symbols Tooltip #51 Zelf games maken via GameSalad Tooltip #50 Online […]
[…] ToolTips: Tooltip #53 Bereken je online invloed met Klout Tooltip #52 Ebookplatform 24Symbols Tooltip #51 Zelf games maken via GameSalad Tooltip #50 Online […]
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!