Amsterdamse oefenruimten: The Music Matrix
Eigenaar Jack Pisters vertelt over de persoonlijke sfeer en het belang van goede sounds
[3VOOR12/Amsterdam – 30 juli 2010]
Initiator Jack Pisters, die als gitarist bij Avalon en Soylent Green en met onder andere Keith Caputo en Anouk speelde, is ook de ontwerper coördinator van de popopleiding van het Conservatorium van Amsterdam. Daarnaast begon hij de muziekschool Dutch School of Populair Music (DSOPM) en heeft hij zichzelf tot doel gesteld om het poponderwijs te verbeteren: “Op een gegeven moment zat ik met verschillende leerlingen in Jamstudio’s en Melodyline allerlei oefenruimten bij te huren, wat me op zich prima beviel, maar het is natuurlijk fijner om een eigen plek te hebben. Daarnaast heb ik hier nu de studio, waarin ik het album voor onder andere mijn eigen band S.C.A.R. heb opgenomen. Het werd op een gegeven moment gewoon handiger om alles centraal bij elkaar te brengen”.
Pisters wordt ook geregeld door bands ingehuurd om hen te coachen bij hun sound (o.a. bij Voicst, Anouk en ander EMI bands): “Dan is het ook heel prettig om zoiets in je eigen ruimte te doen, omdat hier ook heel veel apparatuur van mezelf staat. Ik weet dan precies welke versterker bij welke gitarist past, of ik bouw ter plekke een effectboard voor zijn pedalen. Hierdoor kan ik echt goede kwaliteit leveren”.
Op de vraag of hij wellicht ook een bepaalde groeiende cultuur of samenwerking tussen de bands onderling mist, reageert hij bevestigend: “Zowel de mensen op school als de muzikanten waar je mee speelt, zie je vaak alleen als je samen iets te doen hebt. Het is dan inderdaad heel leuk ook een plek te hebben waar mensen gewoon een biertje kunnen drinken, bandjes kunnen kijken en waar ze zelf dingen kunnen uitproberen”. Daarnaast is de Music Matrix iedere dag tot 01:00 open, waardoor het een handige plek is voor muzikanten wanneer er tijdens een optreden er iets kapot gaat. “Welke winkel is er nu tot zo laat nog open?”
Qua parkeren laat de oefenruimte enigszins te wensen over. “Overdag kan je hier prima parkeren, maar ‘s avonds is het wel lastig. In de Panamalaan zijn wel een aantal parkeergarage’s, maar met een feest ofzo dan wordt dat wel lastig. Aan de andere kant staat hier ook weer zoveel apparatuur, dat je nauwelijks iets hoeft mee te nemen. Je kunt zo met je gitaar uit de tram stappen en binnenlopen”. Ook wat betreft opslag zijn er niet heel veel mogelijkheden. “Er is wel wat ruimte voor opslag van apparatuur, maar bands die midden in de nacht spullen willen terugbrengen is qua beveiliging toch wat lastig”.
Met de audio zit het verder helemaal snor. In het cafégedeelte staat een groot mengpaneel met vierentwintig sporen, waarmee al diverse optredens zijn opgenomen. “Ook voor studiemateriaal zijn de opnames van je eigen optreden erg leerzaam”, weet Pisters. “Conservatoriumstudenten krijgen zelfs de losse tracks mee om er vervolgens zelf aan te kunnen editen”. Daarnaast worden er per show ook de spullen aangepast. Bij oude soul staan er andere versterkers dan bij een jazz- of rockoptreden.
Leuk zijn ook de met eigen ‘look en feel’ ingerichte studio’s. The Music Matrix hecht daarbij veel waarde aan het zogenaamde proces van pre-productie; het voorbereiden van gigs en het experimenteren met de bandsound. Zo kun je op verzoek de ruimtes Manhattan, Chemnitz, Woodstock en Brighton naar eigen smaak aanpassen en kiezen uit een uitgebreide collectie versterkers, effecten en synths voor alle stijlen.
Al met al dus een hele veelzijdige en kwalitatief goede oefenruimte. Waar bij andere oefenruimtes nog wel eens bezuinigd wordt op het instrumentarium omdat Jan en alleman er op speelt en er zo snel dingen kapot gaan, kiest The Music Matrix duidelijk voor goeie sounds en een persoonlijke sfeer.
Wil je ook een keer repeteren bij The Music Matrix? Pak dan vanaf het Leidseplein tram 10 en stap uit bij de tramhalte Azartplein, of neem bus 42 vanaf het centraal station.
Trackbacks & Pingbacks
[…] Amsterdamse oefenruimten: The Music Matrix […]
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!