Eelco Topper (o.a. Knobsticker/Kyteman/Giovanca) over muziekeducatie

Eelco Topper is al tien jaar toetsenist en sinds een aantal jaren ook producer. De afgelopen jaren deed hij dit voor onder andere Giovanca, Kyteman’s Hiphop Orchestra, Benny Sings, Wouter Hamel, Nobody Beats the Drum, RijmTijd (zijn eigen hiphoplivesession @ SJU Utrecht). Hij geeft inmiddels 5 jaar les in muziekproductie op het conservatorium (gemiddeld 6u per week) en sinds een half jaar ook groepslessen piano aan MBO-muziekstudenten.

Welke muziekeducatie heb je zelf genoten? (en heb je ervan genoten?)

Tot mijn twaalfde heb ik slagwerk-les gehad in groepen en duo’s. Daarna voornamelijk privéles; eerst drums en toen piano. Eerst op een ‘alternatieve’ muziekschool, daarna op ’t conservatorium te Utrecht. Wat betreft deze individuele ‘hoofdvakgerichte’ lessen heb ik met name van mijn pianodocent tussen mijn 16de en 18de veel geleerd. Daar heb ik dus ook van genoten :).

De individuele pianolessen op het conservatorium waren lastig voor mij. Het eerste jaar was ik bijzonder onder de indruk van wat er allemaal te leren viel en van de capaciteiten van mijn docent. In de jaren daarna merkte ik steeds meer hoe de lessen niet gericht waren op mij, maar op de traditie van het pianospelen. Waarschijnlijk zat ik er gewoon verkeerd, want daarvoor kwam ik eigenlijk niet. Ik wilde graag een leuke muzikant worden en niet persé pianist in de traditie en volgens de regels van conservatieve docenten. Op een gegeven moment ging het ‘genieten’ van de lessen dus een beetje aan mij voorbij. Gelukkig het genieten van muziek niet..

Waar moet volgens jou het accent op liggen bij muziekeducatie?

Ik denk dat muziekeducatie zich niet hoeft te richten op een bepaald onderwerp. Natuurlijk zijn alle muziek-theoretische hulpmiddelen zeer handig en is gehoortraining ontzettend bruikbaar, maar wat mij betreft moet het accent niet op één onderdeel liggen. De aandacht moet volgens mij naar het individu gaan, aan degene die les krijgt. Muziek gaat over leven en mensen, niet over regels. Elke muziekstudent heeft weer een andere benadering en een ander pakket nodig. Je moet er altijd voor waken dat iemand dat vuurtje waar het mee begonnen is brandend weet te houden. Het lijkt mij het mooiste iemand te helpen daar te komen waar hij/zij wil zijn. Dat iedere persoon een mooie muzikale persoonlijkheid kan ontwikkelen, die hem/haar tevreden stelt. Nog mooier is het wanneer anderen er ook blij van worden, maar hier gaat het in eerste instantie niet om. Dit is natuurlijk hartstikke moeilijk en omdat ik in groepen lesgeef (moet helaas wel) vind ik het ook ontzettend lastig om dit toe te passen. Dit is wel wat ik nastreef.

Welke rol denk je dat nieuwe media (internet, iPods, gsm) in de muziekeducatie kan vervullen?

Er is natuurlijk heel veel muziek en informatie direct verkrijgbaar of downloadbaar. Dat kan helpen bij het muziekonderwijs, de muziekkennis en de liefde in het algemeen. De deelfactor is daardoor heel hoog. Jongeren kennen tegenwoordig ook heel veel (vaak ook onbekende) muziek. Aan de andere kant merk ik wel dat jonge studenten bijvoorbeeld foto’s nemen van de huiswerkopdracht die ik ze geef en die vervolgens ergens diep in het iPhone archief verdwijnt. Of ze spelen een bepaald nummer dat ze aan de hand van Youtube-videos hebben ingestudeerd, terwijl ze geen idee hebben wat ze doen. Daarmee bereik je soms het tegenovergestelde, alhoewel ik ook regelmatig denk dat dit wel weer zijn eigen voordelen heeft. Ik ben heel benieuwd naar de toekomst en schuw de nieuwe ontwikkelingen niet. Ze veranderen gewoon de manier waarop jongeren nu in aanraking komen met muziekeducatie, hun instrument, het maken van beats etc. Ik denk uiteindelijk dat wanneer iemand er echt iets mee wil, het niet zoveel uitmaakt op welke manier hij/zij in aanraking komt met de informatie die hen verder kan helpen.

11 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Haye (Giovanca) over muziekeducatie Evert Zeevalkink (professioneel gitarist) over muziekeducatie Eelco Topper (o.a. Knobsticker/Kyteman/Giovanca) over muziekeducatie Jelmer Gussinklo (3FM) over muziekeducatie Vedran Mircetic (De Staat) over […]

  2. […] Haye (Giovanca) over muziekeducatie Evert Zeevalkink (professioneel gitarist) over muziekeducatie Eelco Topper (o.a. Knobsticker/Kyteman/Giovanca) over muziekeducatie Jelmer Gussinklo (3FM) over muziekeducatie Vedran Mircetic (De Staat) over […]

  3. […] You Know, ex-Van Katoen), Danny La Haye (Giovanca), Evert Zeevalkink (professioneel gitarist), Eelco Topper (o.a. Knobsticker/Kyteman/Giovanca), Jelmer Gussinklo (3FM), Vedran Mircetic (De […]

  4. […] Haye (Giovanca) over muziekeducatie Evert Zeevalkink (professioneel gitarist) over muziekeducatie Eelco Topper (o.a. Knobsticker/Kyteman/Giovanca) over muziekeducatie Jelmer Gussinklo (3FM) over muziekeducatie Vedran Mircetic (De Staat) over Muziekeducatie Deel […]

  5. […] Eelco Topper (o.a. Knobsticker/Kyteman/Giovanca) over muziekeducatie […]

  6. […] Haye (Giovanca) over muziekeducatie Evert Zeevalkink (professioneel gitarist) over muziekeducatie Eelco Topper (o.a. Knobsticker/Kyteman/Giovanca) over muziekeducatie Jelmer Gussinklo (3FM) over muziekeducatie Vedran Mircetic (De Staat) over Muziekeducatie Deel […]

  7. […] Haye (Giovanca) over muziekeducatie Evert Zeevalkink (professioneel gitarist) over muziekeducatie Eelco Topper (o.a. Knobsticker/Kyteman/Giovanca) over muziekeducatie Jelmer Gussinklo (3FM) over muziekeducatie Vedran Mircetic (De Staat) over Muziekeducatie Deel […]

  8. […] Haye (Giovanca) over muziekeducatie Evert Zeevalkink (professioneel gitarist) over muziekeducatie Eelco Topper (o.a. Knobsticker/Kyteman/Giovanca) over muziekeducatie Jelmer Gussinklo (3FM) over muziekeducatie Vedran Mircetic (De Staat) over Muziekeducatie Deel […]

  9. […] Haye (Giovanca) over muziekeducatie Evert Zeevalkink (professioneel gitarist) over muziekeducatie Eelco Topper (o.a. Knobsticker/Kyteman/Giovanca) over muziekeducatie Jelmer Gussinklo (3FM) over muziekeducatie Vedran Mircetic (De Staat) over Muziekeducatie Deel […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *