3VOOR12/Amsterdam presentatie bij Creating Communities

Op 14 april 2011 organiseerde KunstFactor in Studio T in Utrecht een symposium over het functioneren van creatieve communities en de beleidsimplicaties voor actieve kunstbeoefening. De middag was gericht op beleidsmedewerkers cultuur en directies/coördinatoren die aanbod voor actieve kunstbeoefening initiëren.

Het symposium ‘Creating Communities: What makes them tick’ focust op de radicale innovatie van lokale en globale processen van cultuurproductie: Creative communities. Ondanks het feit dat deze initiatieven momenteel nog in de minderheid zijn, verspreiden ze zich razendsnel: Georganiseerde en geavanceerde praktijken voor het collectief creëren en delen van kennis, media content en infrastructuren als ruimte, hardware, software en communicatiemedia. Hierbij is de sociale component leidend en draagt wezenlijk bij aan de ontwikkeling van participatieve culturele productie. Gebruikers worden makers en andersom.

Voor beleidsmakers die actieve kunstbeoefening stimuleren is het van belang in te zetten op ondernemerschap en innovatie. Daarbij moeten we denken aan nieuwe organisatievormen, financieringsmodellen of samenwerkingspartners en een sterkere inzet van communicatie- en marketingstrategieën. De makers in de communities hebben een dergelijk innovatieproces al gedeeltelijk doorlopen. Communities maken gebruik van alternatieve communicatie- en marketingstrategieën en werken vernieuwend in het gebruik en de uitbreiding van resources.

Namens 3VOOR12/Amsterdam hield ik onderstaand praatje.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.