Op naar het ruime sop… met Blizzard #18

Tijdens de muzikantendag in Utrecht kwam ik de jongens van de Achterhoekse rockband Blizzard tegen. Drie guitige gabbers die op jonge leeftijd op de middelbare school een bandje begonnen en stapje voor stapje steeds verder kwamen. Dit is nu ook een probleem geworden volgens de band.

De stappen moeten groter, sneller en nog verder worden gezet. Drie jongens worden heren, maar hun gezamenlijke stipje op de horizon is gebleven. Terwijl de wereld om hen heen verandert en zijzelf ook, is de band een baken van rust gebleken.

Nu de drie kapiteins het ruime sop verkiezen, staat het bootje Blizzard voor de keuze rond te blijven dobberen in het pierebadje van de Achterhoek, of om een schip op te tuigen die de woelige baren zou kunnen trotseren.

Aangezien ik een apostel ben van het beta-denken voor muzikanten, vroeg ik de heren om van deze zoektocht naar hun gedeelde vuurtoren aan de horizon de komende maanden eens wekelijks in alle eerlijkheid verslag te doen. Eerder vertelden de heren al in verschillende posts hoe ze op dit punt beland zijn (12345678, 910111213141516, 17).

#18 Gitaar: Back to Basic

Deze week een blogpost voor gitaristen! Eerder kon je lezen hoe Timo met basgitaar effecten aan de slag ging en hoe Niels in de elektronische drums dook. Thies heeft een hele andere aanpak. Hij pakt het rigoureus aan en vertelt daar deze week over.

Frisse start
Afgelopen zomer heb ik al mijn apparatuur verkocht: versterker, effecten, pedalen. Alles – behalve mijn gitaren – heb ik de deur uitgedaan. Ik wilde een nieuwe start maken en me daarbij niet te vroeg laten leiden door effecten, zoals eerder gebeurde.

Compositie, spel en techniek
Het werkt voor mij het beste om in de beginfase – waar we nu inzitten – alleen met clean en overdrive gitaarpartijen te bedenken.  Focus op gitaarpartijen en speltechnieken.

Ik experimenteer met tokkels, stemmingen en dynamiek. Met mijn spel wil ik songs interessanter, eigentijdser en kloppender maken. Ik heb uitgezocht hoe ik als slaggitarist Timo’s zang kan aanvullen in melodie, zonder dat het dun en leeg wordt. De basis moet kloppen. Daarna komen sound en effecten erbij kijken.

Stijlontwikkeling
Ik heb geanalyseerd welke keuzes ik in het verleden gemaakt heb. Ons oude materiaal is vaak op akoestische gitaar geschreven. Voordeel: voor gitaar riffs en groove werkt het prima. Nadeel: tokkels en akkoorden partijen die ik bedacht bleken in de oefenruimte vaak niet tot zijn recht te komen.

Ons oude materiaal heb ik terug geluisterd en bekeken wat ik daarin goed vind. De ritmesectie en gitaartokkels op Thinking Twice en de open akkoorden op de single vind ik vet.

Timo had vaak al een gitaarschema bedacht. Hierin heb ik mij misschien te veel laten leiden door een bassist. Ook de ritmische partijen speelde ik exact hetzelfde als de bassist, waar de composities af en toe saai werden. Mijn tokkels waarin hierin de afwisselende factor.

Invloed
Onderstaande artiesten hebben een grote invloed op mijn gitaarspel- en sound gehad. Het verklaart waarom ik altijd effecten gebruikte, duidelijke structuren aanhield en in dienst van Timo speelde:

  • Mark Tremonti: een super melodieuze gitarist die stevige rock/metal combineert met tokkels met een clean en helder geluid.
  • Eddie van Halen: maakte indruk met zijn expressie in spel en techniek. Interessant hoeveel ruimte de gitaar inneemt en kloppend is met de zang.
  • Brian Mayde eerste artiest waarbij ik melodie en gitaar interessant vond.  

Artiesten waar ik de laatste jaren gefascineerd door ben geraakt:

  • The Police: Gitaar- en baspartijen tegen elkaar in
  • The BattlesOnder de indruk van verschillende (bas-)gitaar, drums en synthesizer thema’s. De staccato partijen vormen in combinatie met de zwevende tokkels een mooi geheel.
  • Matthew Bellamy: Het geheel van zang en gitaar.

Jamvox
Songs komen nu op een andere manier tot stand. Van Timo ontvang ik een MIDI drumtrack en basgitaarpartij, die ik vervolgens vol gooi met ideeen. Dit kunnen tokkels, akkoorden, solo’s, hooks en thema’s zijn. Dit koppel ik terug naar Timo, we bekijken wat interessant is en dat werk ik verder uit.

Mijn gitaarpartijen neem ik op met een Jamvox: een externe geluidskaart die je gebruikt in samenwerking met een softwareprogramma van Vox. Ik experimenteer hierin met verschillende speakers, tops, effecten en elementen.

Basic amp
In de oefenruimte gebruik ik een London City versterker. Een versterker zonder poespas. De versterker is ideaal in de fase waarin wij nu zitten. Lekker blazen, mooi clean en overdrive.

Door een basic sound te gebruiken in de oefenruimte kan ik focussen op mijn spel. Ik experimenteer met afwisselende tokkels, staccato- en recht-toe-recht-aan partijen zonder daarbij afgeleid te worden door een effect.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.