Op naar het ruime sop… met Blizzard #15
Tijdens de muzikantendag in Utrecht kwam ik de jongens van de Achterhoekse rockband Blizzard tegen. Drie guitige gabbers die op jonge leeftijd op de middelbare school een bandje begonnen en stapje voor stapje steeds verder kwamen. Dit is nu ook een probleem geworden volgens de band.
De stappen moeten groter, sneller en nog verder worden gezet. Drie jongens worden heren, maar hun gezamenlijke stipje op de horizon is gebleven. Terwijl de wereld om hen heen verandert en zijzelf ook, is de band een baken van rust gebleken.
Nu de drie kapiteins het ruime sop verkiezen, staat het bootje Blizzard voor de keuze rond te blijven dobberen in het pierebadje van de Achterhoek, of om een schip op te tuigen die de woelige baren zou kunnen trotseren.
Aangezien ik een apostel ben van het beta-denken voor muzikanten, vroeg ik de heren om van deze zoektocht naar hun gedeelde vuurtoren aan de horizon de komende maanden eens wekelijks in alle eerlijkheid verslag te doen. Eerder vertelden de heren al in verschillende posts hoe ze op dit punt beland zijn (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14).
# 15 – Bass sound met ballen
We zitten in een fase van experiment waarin we, als band en individueel, op zoek zijn naar een eigen geluid. In de vorige blogpost deed Niels verslag van zijn ontdekkingstocht in de wereld van elektronische drums. Deze week gaat Timo op zoek naar zijn ultieme basgitaar geluid.
Authentieke sound
In het verleden was ik alleen gefocust op het authentieke basgeluid. Mijn aandacht lag meer bij het spel en minder bij mijn sound. Het interesseerde mij gewoon te weinig. Ik sta er nu voor open en zie de toegevoegde waarde ervan in. Omdat drums en basgitaar nu de basis voor de nummers vormen, wil ik effecten gebruiken om de ritmesectie op te pompen.Inspiratie
Inspiratiebronnen voor mijn basgitaar geluid zijn onder anderen Tim Commerford (Audioslave/RATM), Dirk Lance (Incubus) en Nate Mendel (Foo Fighters). Om erachter te komen hoe zij hun sound creëren heb ik gearlists gecheckt. Ik heb het internet afgestruind, zelf uitgeprobeerd en erover gepraat met andere muzikanten.Amp + effects
Uit mijn Ashdown basversterker (met twee 4×10 speakerkasten) haal ik de pure, vette sound. Deze amp knalt als een kanon, maar om een kneitervet, ronkend geluid te krijgen (dat ik met een pure, schone sound afwissel) heb ik deze effectpedalen voor ogen:
- Bass equalizer voor het scherpe
- Bass fuzz pedaal voor de driverandeen (Electro Harmonix Big Muff of de Qballs Enigma)
- Booster om het vette, lage lage geluid te behouden
Experiment
Maar ik ga eerst aan de slag met effectpedalen die ik al lang niet meer gebruikt heb. Tijdens de bandrepetities experimenteer ik met een bass pedaal met diverse sounds, een kleine laag overdrive, octavers, fuzz en envelope filter. Sinds ik mij heb verdiept in sounds, en er fanatiek mee aan de slag ben gegaan, integreer ik deze steeds meer in bij basgeluid.
Laag behouden
Ik moet nog uitzoeken wat de beste manier is om het volle laag te behouden. Bijvoorbeeld met de blend functie op een pedaal of door mijn effecten en pure versterkersound te splitsen. Het is ook nog zoeken naar de manier waarop ik de sounds ga integreren binnen de band en composities.Leadzanger
Aangezien ik ook de leadzanger ben, beperk ik mij – wat betreft de aansturing van effecten – tot het comfortabele. Ik wil zo weinig mogelijk hoeven in te trappen, zodat de techniek mij niet overdonderd tijdens mijn gelijktijdige zangpartijen en basspel. De focus moet op de vocals liggen.Ik zie de basgitaar effecten als toevoeging voor de totale sound van de band: we zijn met drie man en het moet staan als een huis.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!